Магии се случват в нощта на Еньовден
Масоните посрещат 6022 нова година
В цялата страна честват деня на билките, ритуали и пророчествата
Най-дългият ден в годината според народните вярвания е 24 юни. Той слага начало на новата подредба на света - слънцето се обръща към лятото, а дните започват да се скъсяват.
24 юни, Еньовден, е Нова година за масоните, които вярват, че силата на светлината, т.е. на Слънцето, ще озари устрема им към овладяване на духовното.
Според летоброенето на масоните на 24 юни започва 6022 година след светлината. Еньовден е лятното слънцестоене и масоните свързват 24 юни с Великия творец, създател, ваятел, т.е. с Великия архитект на Вселената. А това е Слънцето - изначалието на човешкото посвещение. Затова се празнува Нова година на тази дата", обяснява проф. Евгений Сачев, бащата на Деница Сачева, събрал в книга историята на организираното масонско движение в България до 1940 г. Парадоксално е на пръв поглед, защото Еньовден е първият ден на лятото. Но и защото всяко начало има край, народът смята, че тогава св. Иван Летни налага ямурлука си и поема по пътя към зимата. И пръв предвестник на лятото е кукувицата. Тя спира да пее след Еньовден.
Еньовден е ден на лековитите билки и на здравето, но и на мистиката, магиите и самодивите. Ами кога друг път моми ще берат билки през нощта обредно голи и ще приклякват мълчаливо в росата: "Лечебните треви се берат за добро към изток, към изгрева на слънцето. Когато се берат за лошо, се тръгва в обратна посока - към запад", казва Ангел Боев, д-р на етнографските науки. Ритуала изпълнявали само по-млади жени. На най-мистичния ден в годината водата и тревите проявяват мощна лечебна и магическа сила. Но за да е лековито билето, трябва да се откупи от самодивите. Затова набраните билки се оставят край изворче или аязмо, а момите се хващали без музика и песни на мълчаливо хоро. Чак когато то се завърти три пъти, продумвали, защото билките вече са се налели с магическа самодивска сила. Ритуалът е важен, защото неоткупени от самодивите билки ставали не лековити, а отровни и се използвали при магии. Затова и много от песните на този ден са за змейове и самодиви, които наказвали с болести. Тук е спасителната роля на еньовчето, което има магическата способност да прогонва русалки и сури лами.
В цялата страна и тази година ще се отбележи Еньовден. Магията на празника по традиция завладява всички ловешки села. В село Брестово празникът събира в двора на читалището малки и големи, за да опитат от дъхавия билков чай, сбрал в себе си билки и птичи песни от поляните около селото. Със събраните билки жените сплитат венец и през него с много смях и закачки се промушва всеки от присъстващите с надежда за здраве през цялата година. И самодейците от НЧ "Хр. Ботев" в с. Горан тръгват в ранни зори за билки. Те ваят венчета от еньовче. Традиционно се събират и билкарите при НЧ "Пробуда 1926 г." в село Йоглав. Още преди изгрев те пълнят кошници и торби с ароматни билки, от които сплитат венци и заедно посрещат слънцето.
Възстановка на обичаи за Еньовден има и в с. Делчево. За Троянския Балкан с празника откриват летния туристически сезон. От всяко кметство на селата тръгват маршрути за гостите на селата, както и в Трявна и Троян. С участието си в различните туристически атракции те ще научат повече за полезните билки и диворастящите плодове. В програмата на празника са включени музикални изпълнения и конкурси за най-много набрани билки по поляните на "Айдушкото сборище" на село Балканец.
Свита в нощта срещу Еньовден от седем, девет или 12 билки трева, има силата да привлича и омайва избраника на момата. От 12 моми се избира една, наречена Еньова буля, която ще отправи своята благословия към всички, които искат да се проврат през Еньовския венец за здраве, късмет и любов и в Етнографския комплекс на открито в Етъра. "В народното съзнание рязко се разграничават представите за "баячка" и "магьосница" - първите лекуват хора и добитък, вторите се занимават с "черна магия", която причинява смърт, раздяла, безплодие за хора и животни, отнемане на късмет. Повечето баячки са вярващи християнки, въпреки че църквата ги осъжда, а баенето се смята за езическа практика", твърдят от комплекса. Самото баене, както и съпътстващите го магически действия (изливане на восък или олово, гасене на въглени, сечене на вода и др.) водят до цялостно оздравяване на страдащия, допълват от музея.