Най-чаровните спирки на България
На гарата в Лом Кенеди се влюбва в българка
"Вишнева" става музей, "Аврамово" е най-високата
Емблематичната трамвайна спирка "Вишнева" в софийския кв. "Лозенец" ще бъде превърната в музей на електротранспорта. На приказната къщичка, която е любима на поколения столичани, ще бъде вдъхнат нов живот.
"Вишнева" е със статут на паметник на културата. През лятото на 2017 г. беше засегната от пожар. Поражения имаше върху покрива, част от навеса и дървената дограма на прозорците. В нея тогава е имало пясък и инертни материали за поддържане на трамвайните релси. С години тя стоеше покрита с найлони, но вече е възстановена.
Около чаровната къщурка от години витаят любопитни легенди за случки и истории. Според една от тях сестрата на цар Борис III тайно се е срещала на това място с млад кавалерист. Според друга къщичката е подарък за царя от съпругата му Йоанна и е използвана като ловна хижа. По-късно, след смъртта на цар Борис III, тя се подарява за обслужването на трамвайно трасе и днес се стопанисва от общинското дружество "Столичен електротранспорт".
"Вишнева" не е единствената приказно красива и с интересна история спирка или гара у нас.
Железопътна гара Аврамово (до 1983 г. Аврамови колиби) е най-високо разположената гара в България и на Балканския полуостров. Намира се на 1267,4 метра надморска височина по теснолинейната линия Септември - Добринище. Гарата е построена след 1926 г. като част от теснолинейката Чепино - Якоруда. Отсечката е въведена във временна експлоатация на 12 декември 1937 г., а официално е открита на 30 юли 1939 г. заедно с отсечката Якоруда - Белица. На гарата са построени двойна пазачница с чакалня, жилище за чета и надзирател и тоалетна. Прокаран е и водопровод. Обслужва се от четири коловоза, два от които се използват за разминаване на влаковете.
Мистична история пази речната гара в Лом. През 1939 г. там бъдещият президент на САЩ Джон Кенеди среща и се влюбва в българката Пръвка Софрониева. През лятото студентът Джон пътува по Дунав и в Лом отсяда в представителния тогава хотел "Солун", за да чака сутринта парахода, идващ от Русе.
"Срещнах на пристанището на Лом едно момиче, което няма да забравя никога. Беше красиво, грациозно, имаше очарователен летен тен на лицето, пламтящи очи и черни буйни и къдрави коси", разказва близо две десетилетия по-късно Кенеди. Следва вечеря в ресторант, но след това пътищата им се разделят - Кенеди става президент на САЩ, а Пръвка - партизанка с псевдонима Бойка.
Гара Русе (по-късно Русе-изток, днес Музей на транспорта) е първата жп гара в днешните български земи, построена и открита с железопътната линия Русе - Варна през 1866 г. Приемното здание е построено успоредно на коловозите, въпреки че е начална гара. Намира се непосредствено до река Дунав в източната част на града. Разположението й до брега на река Дунав е за улесняване на прехвърлянето на пътници и товари от кораби в посока Варна и обратно.
В момента е музей и експозицията е разположена в 2 части в сградата на гарата и на открито - няколко парни локомотива, различни модели вагони, като тук се пазят личният вагон на цар Фердинанд I, вагонът, с който турският султан е предприемал обиколки, и още много интересни експонати. Сградата на музея е обявена за исторически паметник, а експонати участват във филмите "Капитан Петко войвода" и "Записки по българските въстания".
Спирка "Кършалево" е разположена по жп линията Кюстендил - Гюешево. Оттук минава влак едва няколко пъти седмично - и то най-бавният влак в България, който изминава разстоянието от 34 км за близо 2 часа. Но маршрутът на влака е неповторимо красив, особено през лятото, когато трасето се превръща в зелен тунел.
Спирка "Струя" и междугарието Дъскотна - Комунари са едно от най-екзотичните места по жп линията София - Варна. Тя е разположена между Карнобат и Синдел в Източна Стара планина. Непосредствено до спирката жп линията е издигната на виадукти над яз. "Цонево" на река Камчия. От един от виадуктите се открива гледка към скалния феномен Чудните скали и наистина си заслужава.