Тунелът "Ечемишка" е смъртоносен и падащ

Задръстванията на магистралата нямат край
40 метра бетон се срутиха при ремонта на злополучното подземно трасе
40 метра бетон са се срутили при ремонта на злополучния тунел "Ечемишка" на магистрала "Хемус".
Инцидентът е станал в началото на декември и това е причината съоръжението да не бъде отворено за коледните и новогодишните празници, както беше предварително обещано. Вместо лесно да преминават, шофьорите отново се оказаха в километрични задръствания на магистрала "Хемус".
Обяснението, което гражданите не получиха тогава, е, че са рухнали десетки метри от тавана на затворената заради ремонт лява тръба на тунела. Паднали са още хидроизолацията и армировъчната стомана.
Ремонтът на тръбата започна на 27 май миналата година и трябваше да бъде приключен до септември. След това като краен срок беше посочен декември, точно преди празниците. Заради свличането има ново отлагане и плановете са ремонтът да бъде завършен до 29 април 2022 година.
През декември телевизия "Ботевград" и изданието "Ботевградски вести" пускат репортажи, че при ремонта на "Ечемишка" се е срутила облицовка и съоръжението няма да бъде пуснато в обещаните срокове - до края на миналата година. Но материалите им не получават достатъчно силен отзвук и едва тези дни рухването добива национална известност.
"Ечемишка" се намира на 42-рия километър от магистрала "Хемус", основен транспортен коридор от столицата до Варна, Русе и големи областни градове в Северна България. Тунелът се състои от две тръби с по две ленти за движение и една аварийна. Всяка от тръбите е с дължина 820 м и широчина 12,5 м. Съоръжението е проектирано и изградено в началото на 80-те години. През 2016 започва цялостна реконструкция на тунела, която продължава и до ден днешен.
И докато едни приемат тунелите на "Хемус" като километрични задръствания, то не всички знаят, че те са инженерни чудеса.
Зад мащабното им построяване стои ст.н.с. I ст. д-р инж. Иван Бешевлиев, по-известен в средите си като Професор Бешевлиев. Той проектира и четирите прохода на "Хемус" в планината. "Витиня" е построен през 70-те години на миналия век, като дължината на тръбите му е 1195 метра. През 1978 г. инж. Бешевлиев проектира и "Топли дол", като съоръжението с дължина 890 метра е построено за 7 години (1979-1986 г.). Година по-късно той е ръководител на екипа, който проектира тунел "Ечемишка", чието строителство продължава от 1980 до 1986 г. Последен се появява "Правешки ханове" - проектиран е през 1986 г., отново от Бешевлиев, и още същата година започва строителството. 900-метровият проход е завършен през 90-те години, тъй като на няколко пъти строежът е спиран заради липса на средства.
Преди пет година "Ечемишка" се превърна в смъртоносно място, в което при нелеп инцидент беше отнет човешки живот.
През февруари 2017 г. млада жена загина на място в тунела, след като осветително тяло и греда се стоварват върху колата й и я смачкват. В края на 2018 г. прокуратурата привлече като обвиняеми 6 длъжностни лица от АПИ, сред които и двама бивши директори на агенцията.
През септември м.г. стана ясно, че Агенция "Пътна инфраструктура" дължи по 150 хил. лв., или общо 600 хил. лв., обезщетение на двете деца, вдовеца и майката на жената, която загина. Това реши Софийският окръжен съд.
Пътната агенция е осъдена да плати също 27 хил. лева съдебни разноски, както и близо 13 хил. лв. такси по делото. Жената загина на предната дясна седалка на автомобил, ударена от падналата от тавана на тунела лампа. Експертите са установили, че шофьорът не е имал възможност да предотврати удара. Инцидентът стана в тунела в посока София, който по онова време беше двупосочен заради ремонта на съседната тръба.
Още през 2010 г. осветително тяло паднало върху друг автомобил, при което шофьорът бил наранен. През 2016 г. имало авария в тунела, засегнала една от напречните греди. Но въпреки тези инциденти ремонт не бил направен, разказва исковата молба.
Решението не е окончателно и агенцията може да го атакува пред Софийския апелативен съд.