Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/12289353 www.bgdnes.bg

Георги Манзаров, председател на фондация "Ангели от Лим":  Това е копие на ужаса в Лим

Забравихме Милен Цветков и Своге, на никого не пожелавам да е от страната на жертвите 

"Катастрофата на "Тракия" с автобуса със сръбски деца си прилича едно към едно с нашата трагедия и ужас в река Лим. И двата инцидента се случват около 20,10 ч. вечерта, като при нас е пролетно време, когато е с една идея по-тъмно. При нас бяха 34 деца, сега са 38. И в двата автобуса е имало възрастни хора. И в двата случая някой е решил да кара през нощта и има вероятност шофьорите да са подценили ситуацията. И в двата случая инцидентите се случват преди голям християнски празник - тогава седмица преди Великден, а сега ден преди Голяма Богородица."

Реклама

Това заяви емоционално пред "България Днес" Георги Манзаров, председател на фондация "Ангели от Лим". Той е баща на Юлиян Манзаров, една от 12-те жертви на падналия през 2004 г. в река Лим автобус с български ученици и учители.

В неделя вечерта сръбски автобус с 38 деца и 10 възрастни катастрофира на магистрала "Тракия" в района на Стара Загора. За щастие, няма загинали, а сериозно ранени са две деца и един възрастен. Останалите пътници са в добро състояние. Появи се версия, че шофьорът се е разсеял и неволно е завил надясно, но разследващите проверяват още няколко възможни сценария.

На Манзаров му е трудно да говори, защото животът постоянно се повтаря и трагедиите следват една след друга. Разочарован е от законите и контрола над тях и на няколко пъти казва, че е благодарен за едно - добре, че в неделя вечерта няма нито един загинал в сръбския автобус.

"Тази катастрофа ни показва, че няма народност за такива инциденти. Помните какво стана и с македонския автобус. Явно е, че навсякъде законите не се спазват. Поредният случай показва, че родителите на загиналите деца в Лим сме били прави да искаме забрана на нощните превози на деца. Така се случват трагедиите. Няколко фактора - някой пропуснал нещо или не направил нещо, се събират в една пресечна точка и най-страшното е резултат", каза още Манзаров.

Председателят на фондация "Ангели от Лим" обясни, че има свои версии какво се е случило в часовете преди катастрофата на "Тракия", като уточни, че само разсъждава и не иска да обвинява никого.

Реклама

"Преди пътуването децата цял ден са били на море. Но тук изниква въпросът къде и как са си почивали шофьорите? Защото може да са стояли с часове на слънце, може и на кафе да си били, но това не е истинска почивка. Само един Господ знае какво е било преди отпътуването. Още нещо - те са тръгнали привечер от родното Черноморие с ясната идея, че ще пристигнат в Белград през нощта. Защо не са тръгнали сутринта? Защо не са останали още ден? Защо са избрали точно този час на отпътуване? Традиционно хотел се освобождава в 12 ч. на обяд, така че шофьорите са имали няколко часа пред тръгването. Нека да е ясно дали са били на плаж, или са спали в автобуса, въпреки че в жегата това не звучи правдоподобно. Виждате какво имам предвид - събират се няколко фактора и се пресичат в трагедия. Повтарям, не искам да обвинявам никого. Разсъждавам според това, което съм чул като информация", коментира подробно Манзаров.

Бащата на загиналия Юлиян се чуди защо на мястото на инцидента няма мантинела. "Трябва да има, но истинска, а не бутафорна. И така автобусът нямаше да се обърне в канавката. Помня какво стана в Своге, но мнозина вероятно са забравили. Както се забрави и Милен Цветков, въпреки че катастрофата стана пред очите на много хора, имаше и записи. А осъдени няма", сподели още Манзаров.

По негови думи проблемите по пътищата са тръгнали преди около 40 години, когато е започнало загърбването на жп транспорта у нас, а в същото време е било насърчавано превозването на хора и стоки с автомобили и камиони. Така се е стигнало до момент, в който трафикът е изключително натоварен. "И стигаме до ситуацията, че дори да си съвестен шофьор, дори да спазваш правилата, дори да си светец, там отсреща ще има някой, който не знаем какъв е и какво може да ни причини", продължи с разсъжденията си изстрадалият баща, който вече 18 години продължава да живее с кошмара от загубата на детето си.

"Лошото е, че в навечерието на голям християнския празник отново се случи инцидент с православни хора. Не знам дали е случайно, или има някаква намеса. Но на никого не пожелавам да е от страната на жертвите, защото тогава нито думите, нито последващите действия имат значение", завърши Манзаров.

Пилотът Румен Дунев: 

2 секунди разсейване на шофьора са фатални 

Тежката машина се е влачила над 30 метра 

Елена ДРЕМОВА

- Г-н Дунев, само човешка грешка ли е причината за катастрофата със сръбския автобус?

- За съжаление, причината за инцидента е изцяло човешка грешка. Катастрофата е станала на прав участък, като не е имало техническа неизправност по автобуса. Това, което е спасило пострадалите от по-тежки и фатални наранявания, е, че скоростта не е била много висока. Факт е, че на този участък няма мантинела. Но както всички разбрахме от думите на пътничка, която е седяла отпред, шофьорът в стремежа си да свали една от седалките той просто се обръща на дясната си страна и неволно обръща волана надясно. По този начин губи управление и попада в канавката.

- Каква щеше да бъде ситуацията, ако на въпросния участък край Стара Загора имаше мантинела?

- Ако имаше мантинела, автобусът просто щеше да спре в нея и да остане на платното. При всички положения катастрофата щеше да е много по-лека. Точно поради тази причина е задължително да се слагат мантинели. Най-тежки за здравето и живота на хората са най-резките обратни ускорения. Когато един автомобил се забие в дърво или в бетон, цялата енергия се поема от водача. Над 75% в тези случаи приключват с тежки травми. Затова, когато шофьорите са изправени пред пътнотранспортно произшествие, е много по-добре да отклонят волана вляво или вдясно и да избегнат челния удар. Така могат да оцелеят и да имат най-малко травми.

- За колко време човек може да загуби управление над волана?

- Само 2 секунди разсейване на шофьора са фатални. При условие че автобусът се е движил в дясната лента, буквално 2 секунди са били необходими на шофьора да отклони волана и да излезе от платното за движение. След като е паднал в канавката, автобусът е продължил да се влачи 30-35 метра, което доказва, че скоростта не е била много голяма. Но въпреки всичко разконцентрирането на водачите е едно доста лошо обстоятелство, което често може да доведе до пътнотранспортно произшествие. Точно поради тази причина едно време в автобусите неслучайно имаше табели, на които с големи букви пишеше "Не разконцентрирайте водача".

- По какъв начин е можело да се предотврати този инцидент?

- Най-малкото ако пътниците са били с вързани колани, те щяха да останат по седалките, независимо че автобусът се накланя. По този начин щетите щяха да са още по-малки. Този вид транспорт - автобусният, той е съпоставим с въздухоплавателния. След като в самолети е задължително пасажерите да са с предпазни колани, и при автобусите е належащо, тъй като те са не по-малко опасни. Трябва да се наблегне и на видеорегистраторите, които могат да предоставят информация и отговори на всички нас. Ако в тази ситуация в автобуса имаше видеорегистратори, сега можеше да видим записите и щяхме да знаем къде е гледал водачът, къде точно е позиционирал ръцете си върху волана или дали децата в автобуса са носили колани. И на база всички тези доказателства държавата може да вземе мерки, за да предотврати всички бъдещи инциденти.

Пътният експерт Диана Русинова: 

В почивни дни и вечер няма кой да глобява 

Тайно са намалили глобата за нощни превози на деца 

Доли ЛУКАНОВА

"В лицето на шофьора имаме един нарушител, който не е санкциониран. Защо не е санкциониран? Ами защото няма кой да го глоби. Събота и неделя, както и вечер след 17 часа няма кой да контролира превоза на пътници."

Това заяви пред "България Днес" Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики. Коментарът й е по повод зловещия инцидент със сръбски автобус, превозващ деца на магистрала "Тракия", в района на Стара Загора.

По думите й Изпълнителната агенция по автомобилна администрация няма необходимите ресурси и не се извършват проверки вечерно време, когато е забранено да се превозват малолетни. Нощният преход е изключително рисков за най-малките, защото те заспиват по седалките, което е много опасно при едно транспортно произшествие.

"Както и да го погледнем, забраната е от 21 часа да не се превозват деца. Пътният инцидент става около 20 часа. Този автобус е нямало как да напусне територията на Република България навреме", допълва пътният експерт, който се е отзовал почти веднага на мястото на произшествието.

Допреди 2 години според Закона за автомобилните превози нарушителите са глобявани с 5000 лв. при първо провинение и с 10 000 лв. за повторно такова.

"Без да е направен какъвто и да е анализ, през 2020 г. някой е внесъл предложение за изменение на закона и тези санкции са намалени на 500 лв. при първо нарушение и 1000 при второ. Това е безумие", категорична е Русинова.

По думите й тези нарушения не са прецедент. Повечето тежки инциденти стават именно вечер, защото няма кой да следи за спазването на правилата. Русинова смята, че инцидентът най-вероятно е предизвикан от човешка грешка. Според очевидец шофьорът е помагал на един от бащите, на когото му е станало лошо и е искал да седне до него на предната седалка.

"Най-вероятно шофьорът се е разсеял. От гледна точка на пътна инфраструктура точно в този участък нещата са такива, каквито следва да бъдат съгласно българските нормативи. Там не би следвало да има мантинела, защото денивелацията не е над 3 метра, а дори е под 2. Точно 3 км преди този участък има много тежки коловози, които се появиха още след построяването на магистралата и още не са оправени. Опасни участъци има много, но този не се води такъв", заключава пътният експерт.

Тежко пострадалите са на 10 и 11 г.

"Две деца са пострадали по-тежко при пътнотранспортното произшествие, съответно на 10 и на 11 г. Детето, за което имахме по-големи притеснения, вече е стабилизирано, контактно, адекватно и е в съзнание. При него ще се наложат оперативни интервенции. Другото дете, в травматичен шок и с травма на горен крайник, от сутринта е в малко по-тежко състояние. На място е оказана навременна медицинска помощ в пълен обем, в т.ч. образни изследвания, кръвопреливане, стабилизиране и всичко необходимо."

Това заяви вчера преди обяд служебният здравен министър д-р Асен Меджидиев.

Двете деца бяха транспортирани от Стара Загора в столичния спешен център "Пирогов". Пострадалият възрастен, на който бе ампутиран долен крайник, е в стабилно състояние.

Другите малчугани, които са с по-леки травми, ще бъдат транспортирани с линейки до границата, откъдето ще бъдат поети от сръбските здравни власти. За останалите пътници, които са настанени в хотел в Стара Загора, се организира транспорт до границата със Сърбия. С пациентите работи и психолог.

"Нека роднините и близките им да бъдат спокойни - правим най-доброто за тях", беше категоричен здравният министър.

Реклама
Реклама
Реклама