Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/12300317 www.bgdnes.bg

Дива корупция зад македонския автобус факла

Министър и вицепремиери трупали милиони от незаконни пунктове за технически преглед

Корупция с колосални измерения стои в дъното на чудовищната трагедия с 45 жертви в овъгления македонски автобус на магистрала "Струма" от 23 ноември 2021 г.

Реклама

Подкупи с тлъсти пачки и партийни реверанси са основната причина калпавият рейс на скопската фирма"Беса транс" да лумне като факла на българския автобан до Перник.

Това е неофициалнато становище на македонската прокуратура по най-тежкия пътен инцидент в историята на двете държави. Държавните обвинители повече от 8 месеца разследват фактите около причините за катастрофата и деликатно мълчат за събраните данни.

Но на официална пресконференция преди дни бе обявено, че заради фактическата сложност на делото то е разделено на две. "Обикновени" прокурори разпитват свидетели на дългогодишната дейност на транспортната компания. Специализираната прокуратура за преследване на организираната престъпност и корупция се занимава със съмнителни финансови и транспортни бумаги на "Беса транс", която е сред основните спонсори на управляващата албанска партия в Скопие ДУИ.

Засега е установено, че в периода октомври 2020 г. - ноември 2021 г. фаталният автобус 120 пъти напуска пределите на Северна Македония без необходимите документи и разрешителни. Често пъти това става и с подправени лицензи за международна транспортна дейност. Последният технически преглед на машината е направен в пункт "Виа комерц" в албанската част на Скопие. Той функционирал полулегално и често е запечатван от македонското ДАИ.

Потвърдено е, че собствениците на съмнителната станция за прегледи имат няколко акта и глоби за най-различни нередности, но никога не са платили и стотинка на държавата. Всички наказания са обжалвани, което спира събирането на финансовата санкция, а делата се точат с години. Тази тактика използват и босовете на "Беса транс". Те също не плащат глоби за установени технически неизправности на техните машини. Единствените, който се бъркат в джоба, са шофьорите им, които имат фишове към Пътната полиция в страната.

На фона на това никой досега не е привлечен към наказателна отговорност. Нито един от шефовете на "Беса транс" и "Виа комерц" не е престоял даже и един ден в ареста. Никое длъжностно лице също не е с повдигнато обвинение, признават македонските прокурори.

Реклама

"Когато приключи пълното разследване, тогава ще мислим за изправяне на виновните пред съда", обясняват с неохота магистратите. "Проверяваме и служители на МВР, които са прикрили заповед за запечатване на техническия пункт", допълват те. Апетитната хранилка на "Виа комерц" хлопва кепенци едва след трагедията на 23 ноември, въпреки че черният печат срещу тях е поставен три месеца преди това лично от вътрешния министър Оливер Спасовски.

Запознати с политическите игри и финансовите схеми в Скопие охотно разказват, че МВР шефът имал лична изгода да изхвърли скопския пункт за технически прегледи. Публична тайна в Северна Македония е, че Спасовски чрез подставени лица от години има станция за технически прегледи в Куманово и печели стотици хиляди евро от нея. "Никой нищо не проверява там. Даже и колата няма нужда да минава на канала. Всички, които имат проблеми със спирачки, светлини, двигател и друго, се редят там. Даваш колкото трябва и си готов", категорични са посветени в далаверата.

"Силовият министър има огромна финансова изгода да затрие пункта в скопския квартал "Сарай". Колегите му от "Виа комерц" бяха единствените му конкуренти в полулегалната дейност с техническите пунктове. Те обаче имат покровители на ниво вицепремиери, които са етнически албанци от партия ДУИ, за което редовно кешират сериозни суми всеки месец", обяснява спецпрокурор, пожелал анонимност. "За да действат толкова нагло и без каквито и да било документи, собствениците на "Беса транс" също са отчитали тлъста комисиона на най-високо държавно ниво", твърди още той.

Схемата с подкупите стига и до по-ниските управленски нива, като основните обекти на корупция са гранични полицаи, катаджии, следователи и финансови надзорници, убедени са разследващите в Скопие. Всички вкупом са си затваряли очите и устите за грандиозните нарушения на "Беса транс" и "Виа комерц", допълват те. Затова и никой от двете фирми няма да понесе каквото и да било съдебна отговорност, признават с неохота малкото почтени магистрати в бившата югорепублика. Ще си измият ръцете с шофьора на рейса, който тъй или иначе е мъртъв и не може да говори", убедени са мъжете в тога.

Реклама
Реклама
Реклама