Джигити с куп актове убиват на пътя
Хващани пияни, надрусани, с превишена скорост, но пак са зад волана
Последствията трябва да са по-сурови за системни нарушители
Все повече са случаите, при които джигити, които имат безброй актове зад гърба си, причиняват зверски катастрофи с жертви на пътя. Те са били хващани като нарушители било за висока скорост, за неправилно изпреварване, за шофиране пияни или надрусани. Тъжното е, че въпреки наглото погазване на закона те продължават да имат шофьорски книжки и за жалост се стига до загубата на човешки живот. Защото очевидно мерките срещу провиненията им не са нищо повече от бутафорни.
Най-пресният случай на подобна трагедия е катастрофата в Панчарево, при която един човек – шофьорът, издъхна на място, а деветима други бяха ранени. Впоследствие се оказа, че в миналото той има регистрирани над 20 нарушение по пътя. Някои от тях леки, но други не толкова.
Инцидентът стана около 10 часа вечерта във вторник и при него 8 от ранените се оказаха на възраст под 19 години. Починалият водач Александър е бил на 33 години.
Той има 20 акта и 3 фиша за различни нарушения на пътя, извършени през годините. Два пъти е бил засичан да шофира след употреба на алкохол - през 2008 и 2012 г., но необезпокояван е продължил да сяда зад волана и ето какво стана в крайна сметка - загуби своя живот и застраши живота на други хора.
Подобен е и инцидентът със сръбския автобус, които катастрофира на 14 август. Собственикът му има издадени над 99 акта за сериозни нарушения, а наемателят на автобуса има регистрирани 4 тежки нарушения.
При проверката на собственика и на наемателя, който има лиценз за транспорт на пътници, сръбското МВР е открило общо 103 нарушения. Сред тях нарушаване на работното време, нарушения при тахографа и др..
Общата стойност на наложените глоби на собственика до момента е 3,5 млн. динара. Има образувано досъдебно производство и за нарушение по Закона за безопасност на движение по пътищата. На наемателя общата стойност на нарушенията са за 424 хиляди динара.
На 14 август сръбският автобус, превозващ деца и възрастни след почивка на българското Черноморие, катастрофа на магистрала "Тракия" в района на Стара Загора. 40-годишният шофьор бе обвинен, защото заради разсейване по време на управление е причинил катастрофата. За щастие жертви няма. Ранени обаче бяха 12 деца на възраст между 6 и 16 години, както и двама възрастни.
Само преди месеци Георги Семерджиев отне два живота след брутална катастрофа в столицата. Припомняме, в нощта на 5 юли, шофирайки с висока скорост, Семерджиев помете две млади жени на тротоар на едно от централните кръстовища на София. След катастрофата избяга от местопроизшествието и се укрива до ранния следобед. На следващия ден той бе задържан.
Старият познайник на ченгетата Семерджиев има над 50 провинения на пътя. В нощта на инцидента той е шофирал без валидна шофьорска книжка и под влиянието на наркотици. Дрога бе открита и в колата му. Георги Семерджиев е редицивист, който 17 години е шофирал с отнета книжка, залавян е над 50 пъти за нарушения. Рецидивист, когото от полицията окачествиха като "системен наркоман". И който се е разминавал с наложени глоби.
През 2020 г. тираджия причини тежка катастрофа, в която загинаха трима души. Трагедията се разигра на пътя Пловдив - Пазарджик. Тогава водачът на ТИР-а предизвиква тежката катастрофа, като се движи на заден ход, за да се върне на пропусната отбивка на пътя. По време на тази рискова маневра, извършена плюс това в мрака на нощта, водачът на автомобил, който се е насочил точно към него, не го вижда, не успява да реагира и се врязва в него със зверска скорост. На място умират трима. Професионалният шофьор Ваклин Хъмчев обясни, че е загубил ориентация в тъмнината, но понеже нямало движение, предприел забранената маневра. Подсъдимият призна вината си и делото протече по съкратената процедура, което гарантира намаляване на наказанието му с 1/3.
Пловдивският окръжен съд закова тираджията с 5 години и 4 месеца решетки. В този случай отново се оказа, че причинилият тежката катастрофа има 7 санкции за нарушения. Последната глоба от 500 лева е била само 15 дни преди трагичния инцидент.
Наложени мерки от ЕС
Преди няколко години ЕС ни задължи с директива да въведем допълнителна идентификация за превозните средства при годишен технически преглед. Тази мярка щеше да позволи тогава, когато има подмяна на номера, много бързо с допълнителния знак да се установи тази измама. Само че българското Министерството на транспорта е решило, че няма да прилага тази мярка в България, коментира преди време Деница Русинова от Европейския център за транспортни политики.