5-те най-дълги моста в света са в Китай
Тауър Бридж и Голдън Гейт са емблеми
Хърватия и Турция откриха уникални съоръжения
Годината е 2018-а, а датата е 15 май.
Руският президент Владимир Путин шофира "КамАЗ", а зад него се движи колона от строителна техника. Това е официалното откриване на Кримския мост, наричан още Керченски.
Мащабното съоръжение, което преди дни беше взривено от цистерна, свързва град Керч на Керченския полуостров в Украйна с Таман на Таманския полуостров в Русия.
Наричан е един от най-амбициозните инженерни проекти в историята на Русия и е най-дългият мост в Европа. Железопътната част е 18,1 км, а автомобилната - 16,9 км. Височината на конструкцията е 80 метра, а височината на свода над водата е 35 метра. Мостът е проектиран да издържа на земетресения от над 9-а степен по скалата на Рихтер.
Предложенията за изграждане на мост през Керченския проток се разработват поне от началото на ХХ век, а през 1943 г., по време на Втората световна война, Германия построява кабинков лифт през Керченския проток и започва изграждането на два моста: пътнически и жп мост, като недовършената част от моста е взривена при отстъплението. СССР изгражда Керченски железопътен мост от строителни материали, останали от германците, дълъг 4,5 км. Проектиран като временна конструкция и уязвим към грешки в проектирането и строителството, мостът е сериозно повреден в края на февруари 1945 г.
Близкият приятел на Путин - президентът на Турция Реджеп Ердоган, също откри свой мащабен проект за тази част на света. "Чанаккале 1915", най-дългият висящ мост в света, който свързва Европа и Азия в района на Дарданелите. Това е един от най-големите транспортни проекти в историята на Турция, реализацията на който започна през 2017 г. и беше официално открит през март т.г. Съоръжението е дълго 3563 метра, високо е 43 метра, широко е 318 м, а дължината на главния отвор е малко над 2 километра.
Преди пускането на моста транспортната връзка между Лапсеки и Гелиболу се е осъществявала само с фериботи, като пътуването между двата бряга е отнемало 1,5 часа. Сега това се случва за само 6 минути.
Още един емблематичен мост беше открит на Балканите. Хърватия реши дългогодишен проблем, след като построи съоръжението "Пелешац". Неговата роля е да свързва страната с отдалечените южни райони, включително популярната туристически дестинация Дубровник. След разпада на Югославия в началото на 90-те години двете части на крайбрежието на Адриатическо море на Хърватия бяха разделени от тясна ивица територия на Босна. И жителите, и туристите трябваше да преминават гранични проверки, което забавяше трафика и изолираше жителите на южната част от останалата територия на страната. С 2,4-километровия мост този проблем беше решен. Проектът беше изправен пред критики от Босна, оплакваща се от нерешени гранични проблеми и опасения, че мостът ще затрудни достъпа до нейната част от бреговата линия.
Ако трябва да се отдалечим от Източна Европа и погледнем в световен мащаб, то най-големите мостове са в Азия. И по-точно в Китай, който впечатлява с мащабността на проектите си.
Виадуктът Данянг - Куншан е номер 1 в света със своите 164,8 километра и официално е вписан Книгата на рекордите "Гинес". Свързва китайските градове Шанхай и Нанкин. Построен е за 4 години, като на него ден и нощ са работили 10 000 души, използвани са 2,5 милиона кубика бетон и 500 000 тона стомана. Мостът е проектиран да издържи на земетресение от 8 степен.
Челната петица се допълва само от съоръжения на територията на Китай - виадуктите Чжанхуа - Гаосюн (157,3 км), Тиендзин (113,7 км), Чандей (105,8 км) и мост над река Вей (79,7 км).
Въпреки своята внушителна дължина тези съоръжения не са известни на широката общественост. В импровизираната класация по популярност се нареждат други проекти.
Тауър Бридж в Лондон е световна емблема. Мостът е построен по проекта на Хорас Джоунс в края на XIX век. 244-метровата конструкция има 65-метрови кули, а на височина от 44 метра те са свързани с платформа, предназначена за пешеходци.
Голдън Гейт е основната атракция на Сан Франциско, като е построен през едноименния проток и свързва градския залив с Тихия океан. Конструкцията е висящ мост с дължина от 1970 метра. Работата по изграждането на моста продължава от 1933 до 1937 г., по време на Голямата депресия и по време на формирането на града от последиците от земетресението през 1906 г. Проектът е разработен от Йозеф Струсе, най-добрия инженер по това време за изграждането на мостове.
В списъка добавяме и Бруклинския мост, който е най-старото подобно съоръжение в САЩ. Той свързва два квартала на Ню Йорк - Бруклин и Манхатън. Строителството му отнема 13 години, а при откриването му през 1883 г. по него са пуснати слонове, за да се убедят хората колко е издръжлив.
България също може да се похвали с впечатляващи съоръжения - Дяволския мост в Родопите, Покрития мост в Ловеч, Моста на Мустафа Паша в Свиленград и Мост на Колю Фичето край Бяла. Не бива да забравяме и двата моста над река Дунав в Русе и Видин.