Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/13263064 www.bgdnes.bg

Загиналите с кораба "Илинден"са били обречени на смърт

3,5 млн. лева обезщетение за близките на жертвите в Охридското езеро

Плавателният съд нямал спасителна лодка, а състоянието му е било критично

Българските туристи, които се удавиха при потъването на кораба "Илинден" в Охридското езеро преди повече от 13 години, са били обречени, смятат родните магистрати. Апелативният съд в София постанови 3,5 милиона лева обезщетение за близките на 15 нашенци, които загубиха живота си мъчително.

Делото е заведено от близките на жертвите срещу норвежкия застраховател DNV. Искът е насочен към него, тъй като през 2013 г. е придобил Germanischer Lloyd - компанията, която издава сертификата за техническа изправност на кораба "Илинден".

Реклама

DNV трябва да изплати обезщетения от общо 3 580 000 лева на над 30 роднини на жертвите на трагедията в Охридското езеро.

Съдебната сага започна още през 2012 г. Тогава фамилиите на загиналите завеждат дело и претендират за над 10 млн. лв общо обезщетение.

Близките бяха частично уважени на две инстанции, за да стигне делото до Върховния касационен съд (ВКС), който през 2019 г. го върна на апелативните съдии за събиране на още доказателства с изискване на допълнителна информация от Северна Македония. В крайна сметка САС отново осъжда застрахователя да изплати на близките обезщетения, които са между 90 000 и 120 000 лева за всеки от тях и сега предстои тежкият процес да отиде на последна инстанция.

Трагедията с "Илинден" се разигра на 5 септември 2009 г. Тогава претовареното корабче, на което има 53 пътници, повечето от които българи, потъва в Охридското езеро на път за манастира "Св. Наум" и 15 нашенци се удавиха. Корабът потъва само за няколко минути, и то на не повече от 200 метра от брега.

До трагедията се стига след скъсване на металното въже. Това довежда до наклоняване на кораба на една страна, при което пътниците панически се насочват към срещуположната. Експертите казват, че потъването е можело да се избегне, ако хората бяха останали неподвижни, което според съда е житейски изключено. Действията на капитана да предприеме движение назад, вместо да спре кораба, също били грешни, но според заключението това не е имало значение за фаталния край. За бързото потъване е спомогнало и това, че филистрините (прозорците) на кърмовия салон са били отворени.

За да решат дали застрахователят трябва да плаща обезщетения на близките на загиналите, съдиите преценяват дали има пряка причинна връзка между неправомерно издадения сертификат и потъването на кораба. По делото е изготвена нова експертиза, която не само потвърждава връзката, но и от нея става ясно, че хората на кораба са били обречени, тъй като на него не е имало нито спасителна лодка, нито жилетки, а спасителните пояси са били завързани за плавателния съд и неизползваеми.

Реклама

От материалите по делото се разбира, че състоянието на кораба "Илинден", който е построен преди близо 100 г. (през 1924 г.), е било окаяно, но в издадения му сертификат за годност пишело, че е "задоволително". Още през 2006 г. във временен сертификат било отбелязано, че туристи трябва да се возят само в затворените салони под палубата, а в откритата част на корабчето пребиваването им е забранено, докато не бъде проверена стабилността му. Според издадените сертификати на кораба е можело да се возят до 43 пътници - 18 в предния салон и 25 в кърмовия. В деня на инцидента корабът е претоварен, защото на борда има 53-ма пътници.

Още в началото на разследването, преди над десетилетие, стана ясно, че според експертите претоварването на кораба в деня на инцидента е влошило началната устойчивост и той не е отговарял на три от техническите критерии. Потвърдени са и констатираните по-рано нередности - екстремно разхлабено водещо колело, блокирало друго водещо колело, разплитане и закъсване на металното въже. Вещите лица са категорични, че това води до неизправност на рулевата система на кораба и той не може да бъде управляван. Според експертите корабът е бил негоден за плаване.

 Осъдени

Наказателното дело по случая "Илинден" приключи преди повече от 10 години, като капитанът Сотир Филевски и сръбският инженер Бранко Баич, който е бил представител на Germanischer Lloyd и е издал документа за техническата годност, бяха осъдени на по една година затвор.

Реклама
Реклама
Реклама