Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/13525307 www.bgdnes.bg

Димитър Дилчев, директор на Център за градска мобилност: Цената на билетчето в София не е вдигната

Хората се ориентират към дългосрочни карти, новата ни политика работи

КОЙ Е ТОЙ

Димитър Дилчев е магистър по математика от Софийския университет. Развива се в областта на информационните технологии. Кмет е на район "Студентски" три мандата в периода 2007-2019 г. През 2019 г. е назначен за изпълнителен директор на Центъра за градска мобилност. За промените в цените и възможностите за пътуване в градския транспорт в София, предизвикали полемики и дискусии от началото на годината, четете в следващите редове.

Реклама

- Как приемате негативните реакции за новата тарифна политика в градския транспорт? Преобладават мненията, че вместо да улеснява, тя оскъпява придвижването и създава неудобства.

- Първата част на новата тарифна политика заработи още през септември 2022 г., тогава стартирахме с новите превозни документи. Това бяха картите с преференциални цени за ученици, студенти и хората до 26-годишна възраст, месечната карта от 10 лева за родители, отглеждащи деца до 2 години, годишна карта на 3 разсрочени вноски. В края на годината направихме анализи, които сочат ръст на продажбите и с близо 50% в сравнение със същия период на предишната година. Твърде кратко е времето, за да се направи анализ за тези 10-ина дни, в които напълно навлезе новата тарифна политика, предвид това, че част от тях бяха празници. Но от това, което виждаме на първо четене, позитив има в посоката, в която първоначално беше замислена - да предложим на хората възможност да се ориентират към дългосрочните превозни документи. За всички ползватели на абонаментни карти промяна няма никаква, а това са близо 80% от клиентите на градския транспорт в столицата.

- Очаквате ли от СОС да отменят глобата от 3 лв. за невалидирана карта?

- Предстоят дискусии, на които ще бъде взето решение. Към днешна дата никого не сме санкционирали. Изрично даваме възможност на гражданите два-три месеца да се адаптират, като през този период ще бъдат приканвани от контролите на ЦГМ да валидират своите превозни документи, за да се изгради този навик, но никого няма да глобяваме. Валидирането не е новост за столичани, защото това се прави от години в метрото. В момента за нас от ЦГМ е важно да се вземат грамотни политически решения. След като в рамките на три-четири месеца се анализират данните от приходи, валидации, брой пътници, политиците в СОС да вземат едно наистина аргументирано решение за фините настройки на тарифната политика, която като цяло постига своите цели. А една от главните цели беше столичани да предпочитат дългосрочните превозни документи.

- Има петиция за връщане на едномесечната карта за пътуване за една линия. Ще се случи ли?

- Нека е ясно - цените на основните превозни документи в София не са вдигнати. Напротив. С билет от 1,60 лв вече може да се пътува повече. Може да се прекачвате в рамките на 30 минути и независимо колко искате да пътувате, след последната валидация вие си оставате редовен пътник. И ние наистина трябва да отделим финансовата реалност, която не е такава в момента по наша вина, не е по вина на гражданите от увеличението на цените на тока, увеличението на горивата. Но ние успяхме да задържим основните превозни документи на тази цена. Всичко останало са едни неразумни искания, които приемам повече като от пистата на популизма. Окончателното решение ще вземе общинският съвет след необходимите дискусии и анализи.

- Част от жителите на София изразяват мнения, че е далеч по-неизгодно да се купува месечна карта за 50 лв. за всички линии, отколкото карта за една линия за 23 лв., която е сред най-масовите. Но и че не са стимулирани да си закупят годишна карта за всички линии от 365 лв. Вярвахте ли, че действително значителна част от хората ще се сдобият с такива годишни карти на фона на редуцираните им възможности?

Реклама

- В началото на тази година беше спряна от продажба картата за една линия, но въведохме билети с възможност за прекачване за време и до 10 януари имаме продадени над 120 000 такива билета. Новата дневна карта, карта за 24 часа и съответно - новите носители - познатата на столичани пластика и нова карта с носител за електронните билети, на които може да се заредят 30+ и 60+ и да се ползват по желание на клиентите. С тези билети може да се извърши прекачване в различни превозни средства за определения период, но всъщност с тях може да се пътува повече от 30 или 60 минути без допълнително заплащане - цената на пътуването се запазва на 1,60 или 2.20 лв.

Все повече хора, които използват редовно градски транспорт, се ориентират и към годишната карта, с която пътуват неограничено само за 1 лев на ден. А с възможността за разсрочено плащане на три вноски - от 150, 120 и 100 лева за последните 6 месеца, могат да планират по-успешно личния си бюджет. И числата са категорични - от септември 2022 г., когато започна продажбата на новите превозни документи, до края на годината бяха закупени три пъти повече годишни карти, отколкото за същия период преди година, което показва, че сме работили в правилна посока.

- Председателят на СОС Георги Георгиев обяви, че вдига "жълт картон" на Центъра за градска мобилност. Единствено липсата на разяснителна кампания от лятото насам ли е проблемът?

- Ние започнахме да информираме гражданите за новите превозни документи още от лятото. И в момента разяснителната ни кампания продължава, правим и демонстрации, за да покажем, че новите превозни документи са и по-модерни и много по-удобни за ползване. Съдим за ефекта на кампанията ни по продажбите, а резултатите засега са обнадеждаващи. Първите, които ни подкрепиха, бяха студентите, през чиито карти имаме най-много валидации.

- Как приемат контрольорите тези промени? Те са хората на първа линия, които се сблъскват с "народната любов".

- Работата на контрольорите е трудна. Понякога работят в агресивна среда, но не бива да забравяме, че те са хора като всички нас. За това винаги призоваваме за толерантност. Но не толерираме гратиса. Не мога да скрия, че ефективните проверки за редовността на пътниците по определени линии стават само и единствено в присъствие на полиция. Това е практика повече от година, всеки ден се работи с екипи на МВР, по определени спирки, по определени линии. И хубавото е, че с общите усилия тенденцията е за намаляване на гратисчиите.

- Очаквате ли ескалация на напрежение сред пътуващите към контрольорите, особено в по-крайните квартали?

- Не, не очаквам.

Реклама
Реклама
Реклама