Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/13615404 www.bgdnes.bg

"Албатрос" е най-големият ръчно строен самолет у нас

Оригиналът е летял по време на Балканската война 

Три десетилетия е събирана информация за машината, три години отнема изработката 

"Албатрос" е най-големият ръчно строен самолет, който е изработван в България.

Конструктор на мащабното дело е Леко Гергински, който твори заедно с част от групата "Летящи легенди - България".

Реклама

Впечатляващата конструкция се разпростира на 16,5 метра с разперени крила и е дълга 12 метра.

"Опитваме се да възстановим и съхраним остатъците от българската авиация. Целта ни е репликите да летят, а не да стоят в хангарите", сподели пред "България Днес" Гергински.

"Албатрос" има значимо място в българската история - машината лети по време на Балканската война. През 1912 година родната военна авиация разполага с три такива машини. С един от тези самолети на 16 октомври същата година е извършен разузнавателен полет от поручиците Радул Милков - пилот, и Продан Таракчиев - наблюдател, над Одринската крепост. За този полет дълго време има спор дали е исторически поради твърдението, че е извършена първата бомбардировка в историята на бойната авиация. Потвърдено е от документи, че първият боен полет е само разузнавателен. Така първото бомбардиране е извършено на 17 ноември 1912 година от италианския летец Джовани Сабели и наблюдателя майор Васил Златаров със самолет "Блерио XI".

Около три десетилетия отнема на екипа, за да събере информация за бойния самолет. Още три години продължава изграждането му, което се оказва изключително трудоемко дело.

"Създадохме пълноразмерно копие на оригинала. Нямахме никаква документация и използвахме единствено снимки. Създаването на такъв самолет не е постоянна работа, тъй като зависи от финансирането. Затова и използвахме оригиналната технология при строежа, но поставихме съвременен мотор, който ни излезе по-евтино", разказа пред вестника Гергински.

Завършеният самолет е дарен на музея на авиацията в пловдивското село Крумово, но се случва нещо изключително неприятно. "Албатросът" изгаря при пожар и дългогодишният труд на екипа е буквално изпепелен. Затова и бъдещи реплики на летателни машини няма да бъдат дарявани на музеи.

В момента групата "Летящи легенди - България" работи по изработката на чешки изтребител от 30-те години на миналия век - "Авиа Б-534". "Опитваме се да изглежда максимално близо до оригинала. Понапреднали сме с работата по него, като вече има лост за управление и двигател от Беларус", разясни Гергински, който е участвал в изработката на пет пълноразмерни и около 15 мащабни самолета.

Експертът е категоричен, че в момента България няма авиация и положението е трагично.

"Не е нормално пилоти любители да имат повече часове в небето от пилоти на изтребители", заключи Гергински. И добави, че се надява и у нас да има авиопаради на стари самолети, които да пресъздават духа на времето, но и да носят средства за възстановяване на машините.

Реклама
Реклама
Реклама