Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/15893724 www.bgdnes.bg

Война отново заплашва кораба "Рожен"

"Хера" е най-голямата трагедия 

Девет месеца "Царевна" не можеше да отплава от Украйна 

Българският кораб "Рожен" е блокиран от 12 октомври на пристанището в израелския град Ашдод.

Портът е с ниво на сигурност 1, което означава ниска заплаха. Той разполага и с противовъздушна защита, но въпреки това сред 19-членния екипаж (14 българи и петима украинци) има притеснение. "Сирените завиха и чакаме бомбите на кораб "Рожен". Само върху нас да не падат, че лошо", заявиха с тревога моряците. Очакванията бяха вчера част от екипажа да се прибере в България, като планиран полет със самолет във вторник пропадна.

Реклама

"Рожен" и екипажът му преживяват втори напрегнат момент в зона на военни действия. След началото на войната в Украйна плавателният съд остана блокиран пет месеца в пристанището в Черноморск. "Рожен", заедно с още три кораба успя да напусне Украйна на 5 август миналата година.

Корабът "Царевна" пък беше блокиран в украинското пристанище Мариупол близо 9 месеца. През април миналата година 14 души от екипажа бяха евакуирани. На борда на "Царевна" остана капитанът Павел Павлов, двама български и двама украински моряци. По-късно екипажът беше попълнен с още украински моряци. Корабът успя да отплава от Мариупол на 10 ноември и пристигна във Варна шест дни по-късно.

Най-голямата трагедия в родното корабоплаване стана на фаталния петък, 13 февруари 2004 г., само на 7-8 мили от входа към Босфора. За по-малко от минута морето погълна кораба "Хера", плаващ под камбоджански флаг с 19 души на борда. По-късно бяха извадени телата на трима българи и двама украинци, а останалите 14 моряци завинаги останаха изчезнали безследно. Корабокрушението стана в буря и 6 бала вълнение на морето. На борда му имаше 17 българи и двама украинци. 13 от тях са родени във Варна, между които и капитанът Атанас Атанасов. В тези дълги години на очакване се появиха безкрайно много предположения, версии и мистерии около тайната, която "Хера" сякаш отнесе на дъното в ледения и фатален ден. Някои от близките на изчезналите моряци не можаха да понесат мъката и последваха близките си в отвъдното.

Завинаги в неизвестност останаха капитанът, първият помощник-капитан Петър Петров, вторият помощник-капитан Боян Станков, боцманът Начо Начев, Кирил Димов, Свилен Спасов, Илия Димитров, Филко Фердинандов, Пламен Димитров, Светослав Георгиев, Стефан Пеев, Желязко Колев, Мартин Минчев и Александър Каменов. Последните двама са най-младите жертви - едва на 23 г.

Военни експерти изказаха предположения, че мистерията около потъването на "Хера" най-вероятно е свързана с изключително важен товар, който е пренасял. Според тях е бил извършен десант във връзка с превозването на ядрени глави в товара с въглища, за което със сигурност са знаели турската страна и най-вероятно американският им партньор.

Близките на моряците смятаха, че намерените тела не са престояли в морето 40 дни, след колкото бяха обявени за открити и извадени от водолази на турска фирма. Версията на роднините се потвърждава от писмо на норвежкия специалист по съдебна медицина Инге Морилд, извършвал аутопсии на загинали моряци. Според него, ако телата са престояли 40 дни на дъното на Черно море, то процесите, протекли върху тях, са "много необичайни" и всъщност най-вероятно са били във водата седмица-две. Морилд заявява, че е склонен да се съгласи с твърденията на близките, но се презастрахова, че биологията не е точна наука и често човек може да стане свидетел на явление, което не може да се обясни.

Реклама

Преди няколко месеца се навършиха 14 години от трагедията с товарния кораб "Ванеса". Плавателният съд потъна в Азовско море, пътувайки от пристанище Бердянск за Бургас при тежки метеорологични условия. От 11-те моряци на кораба, сред които един украинец, оцеля само един - помощник-капитанът Николай Димитров. Телата на двама души бяха извадени скоро след инцидента. Три месеца по-късно на брега на Азовско море в Украйна бяха открити телата на изчезнали 7 български моряци и на украинеца Олег Юников.

"Човек просто трябва да вярва. И всеки ден се питам: Защо точно аз оцелях? Нито съм по-добър, нито съм бил по-смел, нито съм с нещо по-различен от останалите. Всички бяхме поставени при еднакви условия. Аз съм съвсем обикновен човек, с всичките добри и лоши страни понякога. Но такава е била Божията воля. Религиозен съм. Преди често пъти съм си мислил: "Добре де, нищо лошо не съм направил. Как никога не ми се е случвало нещо добро". Сега си казвам: "Какъв съм бил богохулник". След тази случка изведнъж доброто ми се върна стократно", разказа след инцидента Димитров.

2020 година започна ужасяващо с неприятен инцидент. Двама български моряци от товарния кораб "Стара планина", който плава в Норвежко море, падат зад борда. Според спасителите няма шанс двамата да са оцелели при тежките климатични условия в района. Инцидентът е станал при много тежка метеорологична обстановка - силен вятър и 8-метрови вълни. Няколко дни по-късно те са обявени за безследно изчезнали. Според процедурата в такива ситуации, ако до 5 г. телата им не бъдат открити, те ще бъдат обявени за починали и чак тогава близките им могат да получат смъртни актове.

На борда на товарния кораб "Стара планина", който плавал под малтийски флаг, са се намирали 19 души - 18 български граждани и един украинец.

През месец май преди две години български капитан и седем от моряците в екипажа на кораба Tommi Ritscher бяха взети за заложници от пирати на 19 април край бреговете на град Котону в Бенин. Контейнеровозът плава под португалски флаг, а транспортната компания, която го обслужва, е базирана в Германия. След множество преговори месец по-късно новините са добри. 49-годишният капитан с дългогодишен опит е освободен от пиратите, на свобода са и останалите 7 моряци. Подробности за преговорите и евентуален откуп така и не бяха оповестени.

Реклама
Реклама
Реклама