Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/16347037 www.bgdnes.bg

Иван Райков, директор на Столичния куклен театър: Дядо Коледа ще участва в 60 представления

Единици са актьорите, които намират работа на столична сцена

Кой е той

Актьорът и режисьор Иван Райков е старият нов директор на Столичния куклен театър. След спечелен конкурс той отново управлява куклената трупа. Преди него директор е Кирякос Аргиропулос. Райков продължава и да участва в постановки на театъра.

- Г-н Райков, скоро встъпихте в нов мандат като директор на Столичния куклен театър. С какви нови неща ще изненадате вашата публика?

Реклама

- Изненадите, които сме подготвили на нашата публика, стартираха с началото на новия театрален сезон, когато представихме две премиерни заглавия - "Когато цъфне маргаритката" от Рада Москова и "Пепеляшка" по Шарл Перо, които се приеха изключително радушно от нашата публика. Репертоарът ни ще е разнообразен с нови заглавия за различните възрастови категории, които са наша вярна публика, както и ще работим в посока за привличане на нови публики. Отделно вече работим по още една любима на редица поколения приказка – "Снежанка", с която ще зарадваме зрителите през март следващата година. Наред с това планираме и представления, които ще бъдат адресирани към една трудна възрастова аудитория - тийнейджърите. За тях работим по специална програма, предлагаща класически текстове и сюжети на големи творци като Шекспир, Молиер, Моцарт, Дюма, адаптирани към тяхната възраст, потребности и начини на възприятие. Ще продължим и с "Уроци по театър" в които цялото семейство под формата на игра има възможност да се забавлява, но и да научи важни неща за различните системи кукли. През месец септември предстои и поредното 13-о издание на Международния фестивал за уличен и куклен театър "Панаир на куклите". Улиците на София, както и театралните зали за пореден път ще посрещнат артисти от цял свят.

- Наближава Коледа. Добрият старец ще дойде ли в Столичния куклен театър?

- О, да! Чакаме го и се готвим, по традиция. От 11 декември театърът стартира своята коледна кампания. Тази година предлагаме на малчуганите пет заглавия с коледна тематика. Представленията ще са в двата салона на театъра, както и в училища и детски градини. Засега са планирани близо 60 представления. Театърът ще играе и в празничните дни до 26 декември включително. Зрителите са добре дошли и в двата ни салона, в които децата ще могат да се срещнат с Дядо Коледа. Родителите на тези, които са му написали писма и искат да получат подаръка си лично от него, само трябва да "намигнат" на билетните ни касиери и ще получат пълна подкрепа. Използвам възможността да помоля на нашите зрители да не чакат последния момент, а да закупят билетите си предварително.

- Това лято театърът ви бе на турне в Япония. Как мина то?

- В периода 16 юли - 16 август част трупата на театъра участва в съвместен проект с театър ПУК от Токио. Проектът "Културен обмен и обмяна на човешки ресурси" тази година е по инициатива на японските колеги, с които ни свърза дългогодишно творческо партньорство, датиращо от 1958 година. Проектът стартира през 2018 година, когато тогавашният директор на Столичния куклен театър г-н Кирякос Аргиропулос и продуцентът от японска страна г-н Харухико Ии обединиха сили и бе създадено представление със смесен актьорски екип от български и японски артисти, което имаше премиера в Токио и София. Представлението е "История за чайка и банда котараци" по Луис Сепулведа с режисьор Катя Петрова и е част от репертоара на Столичния куклен театър. Големият успех на представлението тогава логично доведе до желанието от двете страни този проект да бъде продължен. Проектът включваше две седмици репетиции със смесен актьорски екип, 6 представления в Токио и 5 в страната в градовете Хигаши Кагава, Чириу и Нагоя. Домакините се бяха погрижили и помислили за всичко - от репетициите, през перфектно организираното пътуване в страната до умело балансираното време за работа и почивка. Проектът бе високо оценен и отразен в японските медии. Вече сме в разговори с японските колеги за продължаване на проекта, ново турне, както и за създаването на нов проект между нашите театри.

- Бюджетът за култура само за София е 3,4%, за разлика от този за цялата страна - 0,4%. Как са разпределени държавните пари в Япония за култура, имате ли представа?

- Нямам точна представа как точно се финансира културата в Япония, моите наблюдения са относно проекта, в който взехме участие. Домакините бяха получили добро финансиране по проект към департамента по култура в Токио, както и от други донорски организации и покриха всички разходи, дори и непредвидените.

- Какви са заплащанията на куклените актьори и задържате ли младите си колеги при вас?

Реклама

- Всички знаем, че темата с финансирането на театрите и заплатите в културния сектор са обект на безкрайни, но не достатъчно ползотворни дискусии. Радва ме фактът, че младите актьори, които навлизат в материята, са силно мотивирани и работят с много хъс и желание.

- Имаме ли нужда в България от толкова много театрални институти - актьорство се учи в НБУ, в НАТФИЗ, "Любен Гройс"? Какво мислите за разпределенията в провинцията от времето на соца?

- Това е трудна и деликатна тема. Не бих могъл, а и не искам да давам мнение дали са много, или малко театралните институти. Дръзновението е присъщо на младите хора, които виждат себе си като бъдещи актьори, режисьори, сценографи. Проблемът за голяма част от тях идва едва след дипломирането, когато трябва да намерят място за реализация на наученото, на таланта си. Единици са тези, които бързо намират работа в столичен театър, а болшинството точно това искат. В тази професия се изискват търпение, постоянство, самодисциплина и безкрайна отдаденост. Моите наблюдения и опит показват, че успяват единици. Много голяма част от завършилите и дипломирали се актьори и режисьори се разделят с професията след 5-7 години и поемат по друг път. Разпределението в провинцията, през което съм минал и аз, имаше и някои положителни страни. Първо - осигурява ти гарантирано работно място и заплата. Много от провинциалните театри по нищо не отстъпват на столичните - нито като база, нито като артистична трупа, нито като репертоар. Второ - дава ти възможност да се развиваш, да играеш много, да се срещнеш с различни режисьори, да участваш в много постановки и по този начин да трупаш опит. Трето - калява духа, подлага на изпитание предаността ти към театъра.

- Защо големите ни звезди, завършили кукли, се ориентират в тв предавания или частни проекти?

- Това е нещо, което неведнъж сме коментирали. За мен лично обяснението е в начина им на обучение и възпитание на професионалните качества, което стартира от театралната академия. Обучението на студентите за куклен театър е комплексно, насочено не само към придобиване на професионални знания и умения в различните жанрове театър, но и възпитаването в дух на самодисциплина, критичност, труд и отдаденост на професията. Кукленият актьор в работата си се отстранява от образа, наблюдава куклата си отстрани и е един вид режисьор на поведението, мислите и действията на куклата, с която играе. Това поглеждане отстрани води до неговото отношение, коментар и заемане на гражданска позиция към персонажа. Колегите, които имат успешна кариера в тв предавания, прекрасно владеят иронията, гротеската, пародията именно затова, защото ясно поставят на преден план своята гражданска позиция и коментар към играния от тях персонаж. Те не се сливат с него, а го коментират, пародират, осмиват, с което изразяват своето отношение към определен тип хора или социална група.

Реклама
Реклама
Реклама