Пращат чиновниците да зубрят английски
Чиновниците в централната и местна власт ще бъдат изпратени на спешни езикови курсове, защото масово не владеят английски. Това стана ясно вчера при представянето на процедурата за кандидатстване по ОП „Административен капацитет" (ОПАК).
„Проектите, свързани с чуждоезиковото обучение на администрацията, ще са приоритетни, без значение дали става дума за английски, немски или френски", обясни ръководителят на управляващия орган на ОПАК Моника Димитрова-Бийчър. По тази програма експертите вече имали лош опит заради сричането на служителите.
"Одобрихме два проекта, които са свързани с повишаване на квалификацията в чужбина. Те за малко не се провалиха, защото трудно събрахме групите, които трябваше да заминат. Оказа се, че чиновниците в централната власт масово не говорят английски", разказа Моника Димитрова-Бийчър. Тя посъветва бъдещите бенефициенти да наблегнат на уроците по английски език в проектите, които трябва да подадат най-късно до 15 май 2013 г.
Откритата вчера процедура „Компетентна и ефективна държавна администрация" е на обща стойност 7 млн. лв. Проектите трябва да са с минимална стойност 20 000 лв., но не бива да надвишават 90 000 лв., за да не се налага обявяването на обществена поръчка. Срокът на обученията пък не бива да надхвърля 9 месеца.
Освен за чуждоезиково обучение, европейски средства могат да се харчат за уроци по компютърна грамотност и придобиването на умения за общуване с глухонеми или неграмотни хора.
„Програмите са насочени към всички администрации, включително към НЗОК и президентството", поясни шефката на ОПАК. Местните власти могат да подават документи само по един проект. Това ограничение не важи за държавните ведомства, за които портфейлът на Брюксел е по-широко отворен. Освен с повече проекти, те могат да кандидатстват и за много по-голям брой програми за повишаване на уменията на служителите си.
Подобно на всички останали програми и при кандидатстването по тази процедура се изисква определено съфинансиране, за което в бюджетите на администрациите трябва да има заделени средства за целта. Част от тях обаче решавали проблема, като отклонявали пари от Фонд „Работна заплата", за да осигурят нужната сума. Според експертите, оценяващи подадените проекти, дори и да не разполагат с 15% за съфинансиране, това няма да е голям проблем за администрациите.
Като груба грешка обаче се отчита планирането на уроците да става за сметка на работното време на чиновниците. Не било редно в продължение на месеци даден служител да липсва в офиса по 4 часа на ден заради повишаването на квалификацията си. Това трябвало да става в извънработно време. Подобни проекти често били отхвърляни от експертите заради тяхната неефективност.