Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/1867418 www.bgdnes.bg

300 лв. за шофьорска книжка

До 300 лв. стига рушветът за вземане на изпита за шофьорска книжка за любителската В категория в София, научи "България Днес". При повечето столични школи практическият изпит можел да завърши положително дори за сума от 150 лв.
Повечето ДАИ-джии в София пускали на изпита срещу 150 лв. Толкова вървяло разрешителното за професионална компетентност, точки се възстановявали срещу 50 лв. Срещу една банкнота с лика на Пенчо Славейков се давали изпити в провинцията. 200 лв. пък била цената, ако искаш да се сдобиеш с категория А за управление на мотор.
Щом изпитващият пристигал във фирмата, питал: "Днес има ли подсигурени?" Ако му отвърнели: "Няма", той се интересувал: "Е, аз без пари ли ще си ходя?" В подобни случаи от школата му давали 100 лв., за да не си тръгне с празни ръце и да се ядоса. Черната работа с уреждането на рушвета се вършела от инструкторите.
Фирми от бранша възроптаха и срещу корупцията, която се шири благодарение на участието на някои школи в обучението по европрограмата "Аз мога". Чрез нея работещи на трудов договор могат да кандидатстват за безплатен ваучер, с който да се запишат на определен курс за повишаване на квалификацията. През заобиколни вратички автошколите записвали за шофьорски курс, вместо да обучават за спедитори, разкриха запознати. Хората знаят, че ще карат безплатен шофьорски курс, никой не им обяснява, че всъщност учат за спедитори, заяви инструктор.
"Държавата плаща луди пари за няма нищо. В крайна сметка тя е ощетена. Професията ни се превърна в хоби. Един на десет инструктори се прехранва с това, другите работят и нещо странично", коментира шеф на автошкола. По думите му корупцията е навсякъде. Според него цените на курса са паднали, като реалната му цена в провинцията била 300-400 лв. "Ваучерът, който се дава, обаче е за 600 лв. Къде отиват другите пари? Още повече че курсистите са карани да си плащат изпитните такси", пита инструкторът.
Според него част от разликата отивала за ДАИ, а друга част - в бюрото по труда. Двете институции прибирали по около 50 лв. на човек. 100 лв. оставали за фирмата. Далаверата била още по-голяма при курсовете за професионалните категории С и D, като в някои случаи курсистите дори въобще не шофирали.

Реклама
Реклама
Реклама
Реклама
Реклама