Бендът на "Титаник" тръгва от София
Деяна ПАВЛОВА
За легендарния кораб "Титаник" са разказвани стотици истории, но малцина знаят, че бендът на кораба, който свири до последно, за да вдъхва кураж на ужасените пътниците, тръгва към лайнера от София.
Смелите музиканти са гастролирали в София, преди да се качат на лайнера. Те били в столицата по покана на новопостроеното градско казино на ул. "Гурко", където днес се помещава Софийската градска художествена галерия. Начело на бенда е Уолъс Хартли. В разгара на софийските си изяви оркестърът получил оферта да замине за Саутхемптън. Оттам трябвало да се качат на кораба и да забавляват гостите. Хартли приема и бендът се качва на борда. В тяхна чест върху фасадата на "Филхармоник хол" в Ливърпул е поставена възпоменателна табела.
Тази година на 14 април се навършват 101 г. от потъването на легендарния кораб "Титаник".
"В САЩ не ни вярват, че сме потомци на оцелял българин. Христо Златев е един от тези, които се върнаха след потапянето на кораба", това разказаха пред вестника потомците на българина, който се спасил от една от най-големите трагедии на миналия век. Христо Златев е родом от село Сенник. Той решава да си опита късмета, като замине за Америка с най-големия лайнер на света. Купува си билет за трета класа. По това време той е на около 20 г., разказва Донка Златева, съпруга на неговия внук Васил.
Тъй като бил в трета класа, Христо едва се измъкнал от кораба. Той и другите бедняци от най-ниската класа били обречени на смърт. Повечето от тях се издавили в ледените води на Атлантическия океан. Христо обаче явно бил роден под щастлива звезда. Една от лодките, в които били събрани хората от първа класа, го спасила. За щастие в нея имало жена, която видяла младото момче и се смилила над него. Тя накарала останалите да го вземат. Въпреки преживяното премеждие нашенецът обаче решил да не се връща в родината, а все пак да опита късмета си в Обетованата земя, спомнят си роднините му. Той останал в Америка близо 10 г. След това се върнал в България, където го чакала съпругата му. Малко след това се родило и първото им дете - синът Христо. После и дъщеря. Христо обаче не донесъл нищо от Америка. Късметът го споходил дотам - да оцелее след потъването на "Титаник". След това го изоставил.
"Не знам дали историята с "Титаник" ни е донесла късмет или нещастие, но той не е спечелил от Америка. Прибрал се у дома с празни ръце. Дъщеря ни, правнучката на Христо Златев, сега също е в Америка. Тя наистина се гордее с това, че е потомка на оцелял от "Титаник". Тя дори ми прати скоро един материал, в който била описаната историята на прадядо й. Там обаче не й вярват първоначално, че е негова потомка", разказва Донка.
Семейството на Христо Златев почти няма с какво да докаже, че той наистина е един от оцелелите българи от лайнера. Мъжът върнал със себе си от Америка само един куфар, с който се качил на злополучния кораб. В него той си държал личните вещи и само него успял да спаси при трагедията.
В село Сенник се е върнал още един оцелял от "Титаник" българин - Дончо Атанасов. Други двама техни съселяни - Стефан Чехларов и Пенко Стайков, също заминават, но не оцеляват. Общо 38 са нашенците, които си купуват билет за кораба. Толкова били изплатените обезщетения от компанията "Лойд". Най-много са жителите на село Гумощник, което също е в Троянския Балкан като Сенник.
На кораба те се срещат с още 20 българи от Кюстендилско, Тетевенско, Луковитско и Берковско. Единственото изключение е евреинът Ешкенази, който е родственик на прочутата банкерска и предприемаческа софийска фамилия. За разлика от тях обаче той е с билет за първа класа. Когато се стига до ужасяващата вечер, в която корабът започва да потъва, се оказва, че на борда има само 20 спасителни лодки, а от пътуващите в трета класа 708 души се спасяват само 178.
Любопитни факти:
- "Титаник" е бил построен от 1500 ирландски работници и специалисти.
- Корпусът на кораба е изглеждал като 11-етажна сграда с дължина от 270 метра.
- Бордовете на лайнера са имали над 2000 илюминатора.
- Двигателите са били високи колкото четириетажна сграда.
- Централната му котва е тежала 14.5 тона, а двете странични - по 7 тона.
- Корабът е бил обшит със стоманени листове с дебелина от 2.5 см, скрепени от 3 000 000 нита.
- За пускането му на вода по дървения улей на корабния док са използвани над 20 тона мазнина: лой, грес, сапун и масла.
- "Титаник" е бил проектиран да превозва 3300 души.
- По време на фаталния рейс броят на пасажерите е бил около 2300.
- За осветление на палубите и салоните са използвани над 2000 електрически лампи.
- На кораба е имало злато и други скъпоценни вещи на обща стойност над 10 милиарда долара.