КЗК взе на мушка хипермаркетите
Комисията за защита на конкуренцията съобщи, че може да възобнови производството за картел между шест от големите вериги хипермаркети, които оперират у нас, става ясно от изявление на регулатора.
След като веригите сами предложиха да отменят проблемни клаузи в договорите им с доставчиците, с което се спасиха от санкции, изземащи до 10% от оборота им, хипермаркетите е трябвало да представят и доказателства, че изпълняват поетия ангажимент.
Антимонополистите са изискали документи, потвърждаващи това, като обявиха, че продължават да са отворени за сигнали от страна на заинтересованите лица, в случая доставчиците, че отмяната на спорните клаузи не е била заменена с друг вид репресия.
Шестте вериги, които обещаха да зачеркнат спорните клаузи в договорите си с контрагенти, са Метро Кеш & Кери България ЕООД, Билла Бтългария ЕООД, Кауфланд България ЕООД, Хит Хипермаркет ЕООД, Максима България ЕООД и Пикадили АД.
От години оплакванията срещу представляваната от тях индустрия са, че се възползват от силната си позиция на пазара и налагат на доставчиците шаблонни договори, които не могат да се предоговорят и така напрактика извиват ръцете на местните производители и доставчици.
Според изказвания на засегнати от тези практики, веригите налагат схеми на ценообразуване, при които на производителите им се случва понякога да доставят под себестойност.
Друго оплакване срещу веригите бе свързано с вменяването на задължение към доставчика да спонсорира маркетинговите стратегии на хипермаркетите, като задължително участват в промоции. Сигнали имаше и срещу опитите на веригите да установят ексклузивитет, като ограничат възможността на доставчиците да работят и с други вериги. Това създава условия за нарушаване на конкуренцията на пазара.