Ген. Георги Иванов: Мъчно ми е за България!
"Българинът живее трудно. Не съм нито икономист, нито политик и нищичко не разбирам от тези сфери на живота - не е нужно обаче да съм експерт, за да виждам с очите си, че нацията изнемогва."
Това сподели пред "България Днес" първият български космонавт, генерал Георги Иванов, в навечерието на 34-годишнината от политането си в Космоса. Ген. Иванов признава, че не му е леко да бъде свидетел на тежките времена, в които мнозина нашенци живеят в мизерия. Ежедневно ставал свидетел на немотията, обхванала както Ловешкия регион, откъдето е, така и цялата страна.
"Не искам да сравнявам днешните времена с онези, в които летях до Космоса. Дори не мисля често за Татовите години, защото не съм сантиментален типаж", посочи Иванов. Въпреки това той и неговите колеги от авиацията, с които до ден днешен са големи приятели, често обсъждали дереджето на държавата. За никого не е тайна, че Иванов е натрупал солидно богатство през годините. Някои го изчисляват на десетки милиони. Капиталът почва да се трупа още със създаването на смесената българо-италианска авиокомпания "Сиджи Ер Карго" в началото на 90-те години. После бизнесът се разширява до строителството на голф игрища. В свободното си време генералът се отдава на ски, риболов и голф.
Космонавтът е категоричен, че рядко си позволява да разкрива емоции. Днешният 10 април дори не му носи носталгия. На тази дата през 1979 година, точно в 20 ч. и 34 мин. московско време, е изстрелян в орбита около Земята космическият кораб ДСоюз-33У с международен екипаж: командир на полета Николай Рукавишников и космонавт изследовател Георги Иванов.
"Да, за мен 10 април е хубава дата, но в никакъв случай не го удрям на сълзливи спомени от миналото", отговори Иванов на въпрос чувства ли се щастливец, задето е имал уникалния шанс да бъде в безкрая. Там генералът прекарва почти две денонощия - 1 ден, 23 часа и 1 минута.
Не трепва при драматичния полет
Всеизвестен факт е, че инцидент съпътства полета, в чийто екипаж е българският астронавт. Заради техническа неизправност корабът не успява да се скачи с орбиталната станция ДСалют-6У. Сближаването им протича с по-висока от разчетената скорост и системата за управление включва коригиране на темпото. По време на корекцията прогаря едната страна на основния двигател. Скачването се оказва невъзможно. През целия драматичен полет пулсът на Георги Иванов не се променя. Когато се приземяват, те се намират на 320 км югоизточно от Джезказган (Централен Казахстан). Направили са 31 пълни обиколки около Земята.