Реклама
https://betatest.bgdnes.bg/bulgaria/article/19566065 www.bgdnes.bg

Калин Вельов: Дадохме милиони по 3 нови програми

- Господин Вельов, краят на годината е, време за равносметка и макар отскоро да сте заместник-министър - с какво се гордеете, че успяхте да свършите и какво много бихте искал да бъде довършено – кои са приоритетите на ведомството и кои трябва да бъдат в бъдеще?

- Работата е много, не мога да отрека. Има толкова много всекидневни задачи от различно естество – понякога денят ми е зает повече със съгласуване на документи, а понякога - с организиране на срещи или работни групи, разговори, решения на различни проблеми. Понякога търсенето на най-точните решения налага пътуване извън града и Mинистерството, посещения на читалища, на библиотеки, на различни събития. Бих казал че работата ми е разностранна и най-радостното за мен е, че включва комуникация с хора, включва много психология, кара ме да търся различни подходи за подобряване на работата на различните екипи, които често включват директори на културни институти и на различни организации. Тези хора и структури много често зависят от бързината или точността, с която аз и екипа ни успяваме да придвижим задачите.
В конкретика – от средата на септември, когато започнах, успяхме заедно с екипа в Министерството да създадем и реализираме успешно три нови извънредни програми: „Читалища", на стойност 2 500 000 лв. - за финансиране на дейности, програмата „Технологично обновление, технологично оборудване и насърчаване на четенето, медийна и информационна грамотност в обществените библиотеки" на стойност 2 800 000 лв. - за дейности на регионални и общински библиотеки и на Националната библиотека „Св. св. Кирил и Методий", програмата "Нематериално културно наследство" (за професионални ансамбли и носители на нематериалното културно наследство) - за дейности на професионалните фолклорни ансамбли на стойност 3 500 000 лв., която програма се случва за първи път в историята на съществуване на фолклорните ансамбли. Това е много вълнуващо и за тях, и за нашия екип в Министерството.
Успяхме да сключим и всички договори по програмата за литература.
Проведохме в Министерството на културата процедурата по определяне на носителя на годишната държавна награда „Свети Паисий Хилендарски" за 2024 г., както и процедурата по награждаване на български дейци на културата с наградата на Министерство на културата „Златен век" по случай Деня на народните будители.

Реклама

Попълнихме Системата „Живи човешки съкровища" – имаме цели нови осем елемента, които вписахме в Националната представителна листа на елементи на нематериално културно наследство. Това е изключително важно за нас, защото една от задачите ни е да опазваме нематериалното културно наследство, да съхраняваме знанията и уменията за културно изразяване и да ги предаваме на следващите поколения.

Инициирах и проведох срещи с членове на УС на „Музикаутор" и Сдружението на общините в България (НСОРБ) и се надявам да имам достатъчно време, за да продължа работата по темата с авторските права и ролята на Министерството в отношенията между дружествата за колективно управление на авторски права и ползвателите. В края на годината заедно с отдела за международни дейности осъществихме планирана още през 2023 г. Програма за събития в Република Северна Македония (РСМ). Над 20 държавни културни института от България осъществиха съвместни или самостоятелни събития на територията на РСМ, които преминаха успешно и при засилен интерес от страна на публиката. Тази организация изискваше голяма концентрация от екипа в отдела ни и отне два месеца усилена работа между всичко останало, което се случваше. Участвах и в няколко кръгли маси и симпозиуми с читалищни дейци - тези срещи винаги са интересни и поставят различни актуални теми за обсъждане и работа в тази сфера. А предвид огромния брой от хиляди читалища в България, това е тема, която предстои да бъде разработена в най-скоро време и се надявам да имам време да придвижа.

Бих обобщил, че всяка една от тези теми във всички направления, които са в моя ресор, са приоритетни и предизвикателни за мен и бих работил по тях, ако имам тази възможност и време в бъдеще.

- Колко още ви се иска да бъдете на този пост, за да реализирате идеите си?
- Бих останал дотогава, докато видя че основни проблеми са изчистени, че дейността на институтите и дружествата върви гладко и са управлявани добре, има създадени добри условия и правила. След това ще съм спокоен, че може и без моята работа в Министерството.

- Сред ресорите ви са авторските права – имате ли небелязани промени по темата, които искате да превърнете във факт? 

- Смятам, че Министерството на културата има основна функция в сътрудничество с дружествата за управление на права да работи усилено в посока подобрение на законодателството и средата на работа на организациите за колективно управление на права. България е по-назад от повечето европейски държави в разбирането и прилагането на материята, засягаща авторските и сродните им права. Това е дълга тема, има обяснение и история защо това е така, но, извън констатациите, просто е необходимо да се работи по-бързо и усилено в посока прецизиране на законодателството в тази област и подобряване на информираността на ползвателите. В подобни отношения винаги има две страни и навсякъде в развития свят държавата е създала балансирани условия и правила, които да помагат на културната индустрия да работи добре и тези отношения между ползватели и организациите за колективно управление на права да не са конфликтни.

Реклама

- Наскоро казахте, че пари за култура има, каква е успешната формула да се разпределят справедливо те?
- Не знам дали има истински справедлива и успешна формула, но със сигурност е разумно да бъде балансирана и съобразена с региона и населението – съответно с публиката. Редно е да бъдат стимулирани работещите добре институти и артисти, но не и тези колеги, които фиктивно усвояват средства, само и само, за да продължават да са на държавна субсидия. Такива примери има със сигурност и всеки град, село и институт си ги знаят. Към момента няма система, а може би и воля, по която те да бъдат изолирани, включително чрез законодателна промяна.

- Макар да не ви е ресор, все пак как коментирате ситуацията със схеми за източване на пари от театри, от културата?

- Във всяка сфера и всяка държава има негативни примери. Смятам, че ако системата има пробойна, за да се случи подобна измама, е необходимо незабавно да се вземат всякакъв вид мерки, включително, ако е необходимо, изменение в закона, за да няма възможност това да се повтори. Човешкият фактор винаги ще има значение, а моят опит от живота ми в чужбина показва, че когато има сурови наказания и те се изпълняват, желаещите за подобни измами намаляват драстично.

- Буря в чаша вода или активно мероприятие беше „скандалът" с Малкович?

- Смятам че имаше политическо мероприятие, но беше даден повод с конкретно избраната дата за премиерата. Можеше това да бъде избегнато. Както и беше логично, че появата на директора пред протестиращите ще нагнети агресия. Тези две стъпки можеше да бъдат избегнати и да не се проваля влизането на публика за първата вечер. А в това, че е възмутително и осъдително да се отнема право на избор, няма никакво съмнение!

- Като музикант сигурно ви е важно да се даде простор за изява на българските ви колеги, каква стратегия трябва да има за това - да се рекламира, промотира музиката ни по-добре?
- В днешно време социалните мрежи дават много възможности за реклама, включително самостоятелна реклама, която може да бъде контролирана и изпълнена по концепция на артиста. Но както и преди, така и сега, няма по-добра и успешна реклама от добрия продукт. Рекламата е бързо действащо средство да достигне продуктът до аудиторията. Но един от най-добрите начини да рекламираш творбата си и до ден-днешен е живото изпълнение. И в този ред на мисли, държавата в лицето и на общините, и на Министерството на културата, може да подпомогне този процес чрез конкретни действия сцените в цяла България да са по-достъпни. Визирам сцени и в малки градове и села, читалища... всякакви пространства за артистични изяви.

- Как съчетавате важния пост с музиката и семейството?
- Трудно. Не бих казал, че ми се получава така, както бих желал. Аз съм човек, който, като захапе нещо, го преследва със страст и всеотдайност. В момента съм се отдал на работата в Министерството и тя е завладяла съзнанието ми. Отдавам цялата си енергия и внимание на този момент. Затова не успявам да отделя толкова време за личния живот и близките си, колкото бих искал. Нямам и време за репетиции и творческа работа. Успявам да имам концерти и участия от време на време, тъй като все пак това се случва късно вечер или в уикенда и не вреди на работния режим в Министерството. Но си признавам, че съчетанието е трудно, ако искаш да се отдадеш на 100% на работата.

- С кои въпроси дъщеря ви Карина ви изненадва и на кои житейски уроци искате най-много да я научите?

- Не мисля, че може да ме изненада с някакви изключителни въпроси. Но аз много бих искал да я подготвя за живота, да я науча на основни житейски, морални и работни принципи и истини. И това е нещо, което ми се иска да подобрим в българската образователна система. Понякога, улисани и амбицирани да направим децата много образовани и интелигентни във всякакви направления, изпускаме базисни и важни неща, с които да ги подготвим за живота им. Подготовката за живота е нещо, което забелязвам, че е акцент в образователните системи на повечето западни държави, където съм учил и аз. Залага се на базисните знания, но те са фокусирани върху това, което в най-скоро време предстои в живота на младите хора и върху това, което ги интересува и в което искат да се развиват. Може би трябва да помислим върху това доколко сложна следва да е програмата още в средния курс на обучение, какъв процент от наученото децата ще използват реално в живота си занапред. Не бива да изпускаме важните неща, практическите умения, които ще им потрябват. Иска ми се да не чакаме да завършат висшето си образование и едва тогава да започват да се специализират в нещо, с което да си изкарват прехраната.

- Ако поиска мотор, по ДНК линия, ще ѝ разрешите ли да кара?
- Това ужасно много ме плаши. Не искам да си го помислям дори. Въпреки че понякога я возя на скутера и на големия мотор, мисълта тя да управлява ме съсипва. Надявам се никога да не поиска.

- Тя дава ли знаци, че ѝ се занимава с изкуство?
- Тя ходеше на уроци по пиано и пеене като малка и се получаваше много добре. Мисля че има талант, ако реши някой ден. Но към момента няма желание и увлечение за изкуство. Спортът и животните са нейна страст на дневен ред.-

Известен сте като човек с интересни хобита, какви са страстите ви към днешна дата и коя ви е най на сърце?

- Аз съм разнороден в увлеченията си и продължавам да бъда такъв. Спрямо сезона, прогнозата и свободното време избирам към кое да посегна - планински туризъм, каравана или палатка, каяк, колело, сърф, риболов, кросов мотор, туристически мотор, ски (тук включвам и т. нар. па́нтене, или преходи със ските). Това, което се случва сред природата и на открито, ме вълнува, други занимания - не. Нямам време за всичките си любими спортове всеки път, всяка година е различна и ми дава възможност да „скоча" в някое от тези хобита.

Четете още

Звезди от шоубизнеса стават политици

Звезди от шоубизнеса стават политици

Зам.-министърът на културата Калин Вельов: Възмутен съм от кражбата на "Аполония"

Зам.-министърът на културата Калин Вельов: Възмутен съм от кражбата на "Аполония"

Калин Вельов: Готвя се за Министерството на културата в планината

Калин Вельов: Готвя се за Министерството на културата в планината

Калин Вельов влиза в кабинета "Главчев" 2

Калин Вельов влиза в кабинета "Главчев" 2

Реклама
Реклама
Реклама