Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/20083267 www.bgdnes.bg

Председателят на фондация "Фодар" Антоан Божинов: Във фотографията няма граници

Най-важно е какви послания ще отправите към зрителя, когато го заснемете

Кой е той

Фотографът Антоан Божинов е роден на 10 януари 1958 г. в с. Златия, недалеч от гр. Лом.

Антоан Божинов взема огромно участие във фотографския живот на страната.

През 1984 г. му е присъдено званието "фотограф-художник" от Комитета за култура.От началото на 90-те той изцяло се обръща към фотографията. През 1999 г. създава фондация "Фодар", която и до момента провежда единственото в страната международно фотобиенале. През 2005 г. става хоноруван преподавател по фотография и полиграфия в НБУ, а от 2006 г. преподава и във ФЖМК на СУ "Св. Климент Охридски".

Реклама

Публикувал е в повече от 30 български периодични издания. Негови авторски изложби са показвани повече от 50 пъти в страната и чужбина - Гърция, Испания, Португалия, Франция и Русия.

- Господин Божинов, в момента върви вашата изложба на фондация "Фодар". Разкажете повече.

- "Фодар" е международен фотофестивал, който включва международен конкурс, но освен това има теоретична рамка, която е насочена към млади хора студенти, които искат да се занимават с фотография. Все пак основният елемент е международният фотоконкурс, който се провежда на две години. Фестивалът е подкрепен от Национален фонд "Култура" и Столична програма "Култура".

- Заснели сте много актова фотография във вашето творчество. Какво означава за вас голото тяло на човек?

- Голото тяло няма особено отношение към "Фодар", но това е един обект, който може да внушава различни емоции и чувства за наблюдателя. То в никакъв случай не се изчерпва с еротичното и пошлото. Голото тяло като обект занимава изкуството въобще още от праисторически времена. От онези времена са открити първични глинени фигурки на жени с подчертани полови белези, които в най-общия смисъл са символ на плодовитост. В интереса на човечеството голото тяло винаги е било на фокус.

- Как се развива отношението към голото тяло във времето?

Реклама

- Да кажем, по времето на соца и 90-те години голото тяло означаваше свобода. Днес обаче има една променена позиция, която е на базата на правата на човека и съобразяването с различни религии и не е особено добре да показваш голо човешко тяло.

- Каква е вашата творческа позиция по този въпрос?

- Лично моят поглед е от 80-те и 90-те години и до днес, което означава свобода, отхвърляне на всякакви догми и ограничения. Да се показваш гол, това е освободеност и позиция и ценностна система. Навремето имаше по къмпингите нудистки плажове, от които много малко останаха. Парадоксално е, че по времето на соца хората бяха доста по-освободени, а в днешно време са доста "по-стегнати".

- Снимате и женски тела, които не се вписват в общоприетите рамки за хубост?

- Тук въпросът е кое е красивото. Дали общоприетите стандарти за красота са единствените възможни в нашето общество? Всеки има свой собствен стандарт. Едно по-пищно тяло, което е било еталон за тяло през 18-19 век от времето на Рубенс, носи не по-малък естетически заряд от този на манекенката от корицата.

- За вас музиката е олицетворение на женското тяло, така ли?

- В един момент женското тяло и музиката вървят успоредно. Музиката е някакъв тип звукова поезия, а женското тяло, поради това, че ние сме до някаква степен животни, възприемаме тази мелодия и започваме да участваме в нея. Има един вид зрителна поезия, която ние, мъжете, извличаме от поезията на женското тяло, но в крайна сметка е важно какви послания ще отправите към зрителя, когато го заснемете, и каква метафора ще създадете с едно голо женско тяло.

- Тези петънца на зърната в социалните мрежи и прашки на задните части как действат на изкуството ви?

- Това не е по-добре. Нито за модела, нито за фотографа. Най-често се казва, че минаваш в областта на порнографията, което не е по никакъв начин моята цел. Просто моята цел е естетиката на човешкото тяло.

- Правите портрети на хора, деца, попове и всякакви хора. Кое е по-важно за вас - портретът или моментът?

- Аз като преподавател уча студентите си, че жанровете, в които експериментира един фотограф, са нещо много хубаво, докато се научиш да работиш в съответния жанр. Пейзаж, актова или стрийт фотография няма значение. Много е важна задачата, която си си поставил и да я изпълниш с все сърце. Да се почувстваш удовлетворен от себе си.

- Снимате ли всичко, което ви интересува?

- Малко снайперистки подход трябва да имаш във фотографията и да хванеш това, което се случва на момента. Няма втори изстрел. Ти можеш да хванеш един чудесен портрет и същевременно да се случат куп неща около теб, които трябва да ги хванеш. Просто фотографията няма граници!

- Кои са ви любимите теми, по които снимате?

- Аз снимам всичко, което ме интересува. Снимането също се мени във времето. В момента сме в друго поколение, което снима най-вече себе си с телефони, но когато си насочил обектива към някой друг, нещата се променят. Тогава можеш да хванеш нещо по-истинско и емоционално.

- Много от операторите искат да станат фотографи?

- Картинката за спрелия момент е ключова според мен. Това да покажеш уменията си за спрелия образ е нещо, което допълва това, което искаш да кажеш. Едно нещо можеш да го кажеш по много начини, но ти избираш начина на изказ. За мен това е фотографията.

- С какво друго се занимавате?

- Навремето започнах да правя "Фодар". В момента трупам текстове, защото съм в преподавателска среда - теория и критика на фотографията. Затова сега снимам само за удоволствие с телефон. Имам едно лентово апаратче, за да си правя кефа от време на време.

Четете още

Биенале ФОДАР представя творби на фотографи от 12 държави

Биенале ФОДАР представя творби на фотографи от 12 държави

Фотографът Антоан Божинов: Снимките трябва да носят и послание

Фотографът Антоан Божинов: Снимките трябва да носят и послание

Реклама
Реклама
Реклама