Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/2026523 www.bgdnes.bg

Главният механик на кораба с кокаина: Испански ченгета бърсаха обувки с нашия флаг

"В един момент на кораба видяхме българският флаг да виси на кръста на единия от командосите. Малко по-късно го свали и най-демонстративно си почистваше обувките с него. Не знаем откъде го беше взел. На направената от нас забележка отговорът беше: "Ние сме испански полицаи и можем да правим каквото си искаме." Отговорът ни изуми, но вече девет месеца се убеждаваме, че тук съд и полиция могат да правят каквото си искат."


Това е част от писмото на Светлозар Дочев, главния механик на заловения с три тона кокаин кораб "Свети Николай". Акцията на пристанище Кадис се проведе на 13 август миналата година. "Това продължи и на другия ден (14 август м.г. - бел. ред.) по време на маневрата за заставане на кея. На кърмата националният флаг е бил свален и стъпкан от охраняващите полицаи. Този проблем съм го повдигнал в писмата си до испанската комисия по правата на човека - А100, базирана в Аликанте. Вече 4 месеца нямам отговор. Този и много други въпроси съм писал в писмата си до Европейската комисия по правата на човека и лично до комисар Вивиан Рединг. Чакам отговор", разкрива още главният механик на "Свети НиколайУ.
След акцията той и още 20 българи попадат в чужд затвор. Дочев твърди, че  той и моряците, които представлява, са невинни и не са знаели за трансфера на наркотика. "При тази ситуация кой направи от част от екипажа наркотрафиканти? Кой ни замеси в това престъпление без знанието, съгласието ни и против волята ни?", пита от килията арестуваният в Испания българин.
Дочев твърди, че още в началото на операцията испанските власти са допуснали основни нарушения. Едно от тях е, че са се качили на борда на кораба "Свети Николай" без разрешително от българските власти. Такова е абсолютно задължително, тъй като плавателният съд се води част от българската територия. Дочев лично попитал един от испанските полицаи къде е документът с разрешението. Не получил отговор. Същия въпрос задал и в полицейския участък в Кадис на 15 август. И в съда в Кадис на 16 август. "След въпроса ми и искането да ми го покажат преводачката се сгърчи и беше истински уплашена, но не знам от какво", спомня си арестуваният моряк.
В хода на разследването срещу българските моряците става ясно, че някакви разрешителни от българските власти все пак са изпратени по електронна поща без подпис и печат. Под тях фигурира името на бившия шеф на ГДБОП Станимир Флоров и г-н П. Киров,  директор на ДА "Морска администрация". "И там нищо не се споменава за националния флаг на кораба. Може би и за тях той е един парцал, та не се сещат за него... Много съм мислил какво би се случило на борда, ако незамесените бяхме разбрали. Не знам. Май най-точно се изрази синът ми: ДТате, по-добре жив в затвора, отколкото безследно изчезнал в океана", разсъждава още в писмото си арестуваният в Испания главен механик на "Свети Николай" Светлозар Дочев.
"Изобщо испанските власти се отнасяха към въпроса за документа изключително пренебрежително. Такова е и последващото им поведение. Същото важи и за испанските полицаи. На всяка отправена от нас бележка или жалба за нещо, което според нас е неправилно, неизменният отговор е Esto es Espana (в превод: "Това е Испания").
Основна трудност пред българските моряци, които са разделени в отделни килии, е фактът, че всички документи им се връчват на испански език. "В нашия затвор са над 60% чужденци. По-голямата част са емигранти. Но има и англичани, белгийци, холандци, италианци и много други. Никой не е получил документ на родния си език. Но те си мълчат, защото са хванати на калъп - с доказателствата в ръцете. Повечето са хванати на яхти или лодки и са по двама-трима", разкрива още главен механик Дочев.
Първоначално испанското обвинение е смятало да обвини българските моряци в организирана международна престъпна група за наркотрафик заедно с испанците. Само за участие в нея българите са заплашени с по  8 години затвор. Адвокатите на нашенците обаче са категорични, че могат да оборят тази теза на прокуратурата. Ако това стане, остава възможността всички от екипажа да бъдат включени в общ обвинителен акт, без персонализиране на вината. За участие в подобна банда законите предвиждат 4 години затвор. Освен това откритият кокаин се разпределя между участниците в групата, като наказанието за притежание на  количество до 700 грама е между 4 и 6 години затвор. "На кораба са открити 3 тона - това означава по над 100 кг на човек - не ми се мисли. Някои от нас са вече на години и може да приключат жизнения си път в испанския затвор", жалва се още главен механик Дочев.

Реклама



Нашите власти знаят
наркотрафикантите

Според главния механик Дочев българската специализирана прокуратура в лицето на прокурор Андрей Андреев е изпратила искане за правна помощ до испанските власти. Към него е приложен и списък с имена на членове на екипажа на "Свети Николай". Чрез тези документи се иска разрешение български магистрати да разпитат определени моряци. Първите трима са ръководният екипаж на кораба - капитан, старши помощник-капитан и главен механик. Останалите обаче са само моряци, подписали с фирмата "Превиати " LLP. Дочев също е в списъка, макар да няма договор с фирмата. Копие от тапията без подпис и печат получила съпругата му преди няколко месеца. Заради въпросния списък на спецмагистратите ни испанските власти са отказали гаранции на всички моряци, изброени в него. "Няма човек, който да е в списъка и да няма адвокат. Изключение прави само капитанът, но той е заснет от испанците да се среща в Мадрид с испанци, които са арестувани по нашето дело за наркотрафик", разкрива Дочев.

Реклама
Реклама
Реклама
Реклама