Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/4255466 www.bgdnes.bg

Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите: Блокираме София с 300 коли

- Господин Георгиев, разбрах, че след сигнала, който подаде асоциацията за случая във Враца, според който дъщеря е автоинструктор, а бащата проверяващ от ДАИ, била инспектирана фирмата, представител на асоциацията във Враца. Какво се случва там?
- Съставен е акт на човека, че не е поставил на видно място ценоразпис. От асоциацията ще обжалваме и ще падне в съда със 100% сигурност. Нас ни интересува и друго. От един месец 9 човека там са лишени от правото да се явят на изпит за превоз на опасни товари. Единственото им прегрешение е, че са решили да изкарат курса в представителя ни, а не във фирма, близка до автомобилната администрация. Просто шефът на Държавна агенция "Автомобилна администрация" Димитър Ганев е взел телефона и се е обадил на врачанския шеф на ДАИ Николай Аврамски и му казал да няма изпит. Няма писмена заповед, няма нищо.
- Какви следва да са решенията на тези казуси?
- С колегата Йонко Иванов от другата браншова организация сме уведомили господин Ганев за конфликта на интереси. И тази седмица най-сетне получихме отговор, че бащата е махнат от списъците на изпитващите. Но това не е никакво решение - сега ще го прехвърлят в контрола, а такъв случай би трябвало да бъде даден на прокуратурата. Явно нашата българска администрация е свикнала да е неприкосновена. Чакахме един месец и той демонстрира, че не го е страх. Аз не искам да го е страх, а да си свърши работата. И тъй като реално той не предприема нищо, ще уведомим комисията за конфликт на интереси. Освен това ще организираме пресконференция, на която ще оповестим датата и начина, по който ще предприемем национални протестни действия. Ще влязат 300 автомобила на три лъча в столицата. Ще се извиним на софиянци, че ще блокираме града, но нека и те разберат, че не можем да издържаме повече. В този случай е пределно ясно, че става дума за тотален конфликт на интереси. А пред "България Днес" дъщерята беше заявила, че ще продължава да си работи. За да има такава сила, то може да сте наясно откъде идва това самочувствие. И защото администрацията е глуха, се обръщаме към силата на медиите.
Ще ви разкажа за още един случай във Враца. Там на инструктор с присъда му се позволяваше да обучава. Беше признат за виновен, защото снабдявал курсистите с фалшиви дипломи за 8-и клас. Едва наскоро, когато нещата се размирисаха много, той бе махнат. Администрацията съвсем не е така активна, когато става въпрос за явни нарушения, но когато става въпрос за сигнали, мачкат тези, които са ги подали.
- Едва ли само глухата администрация във Враца ви кара да блокирате София, или са се натрупали нещата и с други схеми?
- Случаите са страшно много. Например никой не разбра откъде се купиха камерите за изпита по кормуване - на каква цена, какво е тяхното качество, кой им е производител. Няма нищо публично. Аз купих 10 камери за моите автомобили, за да заснемаме обучението. Ако покажа образа и звука от моите камери и ги сравним с тези на ДАИ, разликата е колкото между мерцедеса и каруцата. Моята камера струва 50 долара. Аз съм убеден, че ако бях взел 300, както е поръчала ДАИ, щяха да паднат на по 30 долара. Мисля, че ако някой може да види цената на една камера на ДАИ, тя е не по-малко от 300-400 долара. Камери, които са под всякаква критика. Закрепват се с перчати гайки и сигурно са правени в някой колхоз или в обор в Странджа. Не фигурира производител, няма стикер, че е минал контрол. Отделно купиха и около 300 таблета, а цената съм убеден, че не е ниска. По време на изпита по кормуване в него даяджията отбелязва грешките. Таблетите обаче са страшно бавни и докато гледа екрана и отбелязва, той не следи курсиста и ако внезапно той навие волана и изпраска колата в стълб, ще смаже автомобила, а може и себе си. Изпитващият не може да реагира посмъртно.
- Така ли е в чужбина?
- Не! Но конкретно за България законът казва, че за говорене по телефона се изисква "хендс фри". В случая на кого трябва да бъдат свободни ръцете - на изпитващия. Дори, за да реагираш с педалите, трябва да гледаш напред, а не в таблета. Реално те са в нарушение на закона. А също законът казва, че на предното стъкло на автомобила може да има само стикери за „Гражданска отговорност", за годишен преглед и винетка. А кой им казва, че могат да лепят камера, която е с габарити на куфарче и закрива видимостта.
- Има ли възможност блокадата на София да се размине?
- Ние потърсихме среща с министъра на транспорта Николина Ангелкова и тя е насрочена за петък. Ще й разкажем за безобразията в "Автомобилна администрация". Но вече не молим, а настояваме да бъдат взети мерки. Ще стигнем и по-далеч и ще известим и Европейската комисия.
- Има ли нередности и в други градове?
- Подобните случаи на нередности са многобройни. Разполагам с една справка, от която става ясно, че корупцията в "Автомобилна администрация" е заложена много дълбоко. У нас има 930 учебни центъра, а във Франция са 184. Само в Благоевград, който е със 70 хил. население, има 61 центъра, а в 5 пъти по-голямата Варна са 46. Благоевград е на първо място в страната по брой, пропорционално на населението. Това показва, че там разрешителните се раздават на кило. Изискванията за получаването им са да има учебен кабинет, офис, санитарен възел и т.н. Там обаче взимат офис под наем за месец, минава ДАИ и дава разрешителното. Същото е с преподавателите - един човек е и технически сътрудник, и преподавател по теория, и по практика. Ако ДАИ контролира дейността, този център не може да съществува и 24 часа. Те обаче са наясно с проблема на фирмата и й подсказват как могат да бъдат омилостивени.
- Има ли конкретни сигнали за такива фирми в Благоевград?
- Има какви ли не сигнали, но винаги подалият бива тотално смазван. Тук излиза въпросът трябва ли ДАИ, която издава разрешителните, да контролира дейността. Това е нелепо! Изобщо дали дейността обучение и изпити трябва да е в "Автомобилна администрация". Няма да говорим за липсата на компетентност, защото тя е тотална. Но освен всичко друго тази автомобилна администрация изработва нормативната база и тя е направена така, че по всяко време да мачкат и да газят всеки, включително този, който отговаря на изискванията. Хора теглят кредити за модернизация, а в следващия момент администрацията ги смазва, за да подпомага разни измислени фирмички на нейни хора, които не са вложили и лев и нямат никаква база. Нямат изгода от изрядните, понеже те не дават рушвет. Искат всички да плащат, за да съществуват. Друг е въпросът, че държавата извършва и нелоялна конкуренция.
- Как става това?
- Това е парадокс и може да бъде решен, ако ние сме към Агенцията за професионално образование и обучение, която е към Министерския съвет. Сега като се оплачем в транспортното ведомство и казват това не е в нашите компетенции, а е към образователното. Става въпрос за нелоялната конкуренция на всички училища, на които бе разрешено да обучават шофьори. Държавата ги дотира и те не плащат за кабинети, за консумативи, за коли, за гориво. С нашите данъци си поемат техните разходи, а обучават наравно с нас.

Интервю на Владимир Клисуров

Реклама
Реклама
Реклама
Реклама
Реклама