Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/5133855 www.bgdnes.bg

Евразийските транспортни коридори трябва да минават през България

Китай иска да прави пътя Русе-Свиленград, променят маршрута през тунел под Шипкса

ВИКТОР ИВАНОВ,

наш човек в Китай

Географското положение на България е такова, че евразийските транспортни коридори трябва да минават през страната ни. Това бе посланието в словото на премиера Бойко Борисов на форума на 16-те държави от Централна и Източна Европа и Китай в град Суджоу. Борисов говори при откриването на политическата част от форума, малко след речта на премиера на Китай Ли Къциян.

Реклама

“Подобряването на свързаността между Европа и Азия насърчава взаимното разбирателство и доверие, а географското положение на

България на

границата на

Европа и Азия ѝ

позволява да

играе важна роля

в изграждането на нови евразийски транспортни коридори”, заяви Борисов пред останалите министър-председатели.

Инициативата на президента на Китай Си Дзинпин “Един пояс, един път” е нова възможност за развитието на взаимноизгодно сътрудничество, заяви още Борисов.

Инициативата на Си Дзинпин предвижда създаването на модерна инфраструктура по традиционния Път на коприната, която да позволи по-бързия транспорт на стоки между Китай и Европа. Плановете на България са да участва с няколко инфраструктурни проекта, които са съвместни със съседните държави.

През пролетта на 2015 г. Европейската комисия пък заяви, че обмисля обвързване на инвестициите по китайската инициатива с плана за инвестиции на Жан-Клод Юнкер.

Проблем пред проектите с китайски инвестиции в инфраструктурата в ЕС обаче са

Реклама

изискванията на

китайците да се

работи с китайски

банки,

да работят техни фирми без обществени поръчки и пр. Да бъде създадена работна група, която да обсъди възможностите за промяна в китайските условия и нагаждането им за инвестиции у нас, поиска премиерът Борисов на срещата.

“Целта ни е да се засили прагматичното, ориентирано към резултати сътрудничество в областта на търговията, селското стопанство, транспорта, машиностроенето и информационните технологии”, заяви Борисов.

В инициативата “Един пояс, един път” България иска да заеме своето достойно място като страна с потенциал за транспортен и логистичен хъб.

Това каза министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова. Ние ще търсим синергия между тази инициатива, “16 плюс 1” и платформата за свързаност между Европа и Китай, допълни тя.

България има потенциал за инвестиции в 5 пътни проекта, 4 жп направления, 4 пристанища, един интермодален пристанищен терминал във Варна, един интермодален в Пловдив и 2 граждански летища. За всички тях страната ни за първи път отваря опциите за публично-частно партньорство и концесиониране. Павлова заяви, че България си е поставила задачата да довърши своя магистрален пръстен. Предвижда се изграждането на нови 600 км магистрали, модернизация и ново строителство на републикански пътища.

Правителството търси 1,5 млрд. евро за ключови пътища. С европейско финансиране ще се довършват магистралите “Струма” и “Хемус” от Ябланица до Велико Търново. Търси се финансиране за новите магистрали: “Хемус” от Велико Търново до Белокопитово, София-Видин, София-Калотина, Варна-Бургас, Русе-Велико Търново-Свиленград.

Китай иска да прави пътя Русе-Свиленград, променят маршрута през тунел под Шипка

Китайски фирми са проявили интерес към изграждането на скоростния път Русе-Свиленград, каза по-късно премиерът Борисов.

Интересът е да бъде свързан Букурещ през Русе, Велико Търново, Шипка с магистралите “Тракия” и “Марица” и оттам към Истанбул и по Пътя на коприната, обясни Борисов.

В регионалното министерство има сериозно заявен интерес от китайски компании към този проект, обясни министър Лиляна Павлова.

Китайците обаче искали сегашното планирано трасе да бъде изместено и вместо да минава през прохода Хаинбоаз, да е през Шипка с тунел, разказа тя. Проектът можел да бъде осъществен чрез публично-частно партньорство. Целта е при него

държавата да не

дава държавни

гаранции

и да не се ангажира с доплащане, ако трафикът се окаже недостатъчен за изплащане на новия път, обясни Павлова.

Китай има сериозен интерес и към построяването на жп отсечката Русе-Варна, можело да се заинтересоват и от магистрала “Хемус”, както и връзката на София с Калотина, съобщиха Лиляна Павлова и транспортният министър Ивайло Московски.

Специално заради пътя Русе-Свиленград Лиляна Павлова

запознала

китайците и с

плановете за

въвеждане

на толтакси

Те щели да са малко по-високи, ако пътят е строен с публично-частно партньорство.

Московски презентира пред китайците възможности за инвестиции в 4 жп направления. Те са възстановяване на проектните параметри на жп линията Русе-Варна, което е за 383 млн. евро; модернизация на жп линия София-Перник-Радомир, оценено на 360 млн. евро; модернизация на жп линията Радомир-Гюешево, която ще струва 556 млн. евро, и модернизация на жп линията Русе-Димитровград, свързваща Северна и Южна България.

Министър Московски обави и

какво ще бъде

обявено за

концесиониране

Предстоят концесионни анализи на жп гарата във Варна, на концесия отиват пристанищата Видин-център, Русе-изток, Русе-запад и Зимовник - Русе. За гражданските летища в столицата и Пловдив предстои да бъдат приети концесионните анализи. Ще се прави концесионен анализ и на интермодалния терминал в Пловдив.

Китайци изрисуваха българския премиер върху коприна

Свой портрет, рисуван върху коприна, получи премиерът Бойко Борисов от китайския си колега Ли Къциян. Подаръкът трябва да носи късмет и щастие, защото е съчетан с традиционни китайски елементи, обяснил Къциян на Борисов.

Портретът на министър-председателя е нарисуван със спрей върху коприната. Техниката дава триизмерен ефект и образът позволява да се изтъкне красотата на копринената тъкан, обяснил още китайският премиер на българския.

За да носи късмет и щастие, портретът на Борисов е съчетан с елементи на традиционната китайска култура като облаци. Освен това е включен и елемент от нефрит, а рамката е от издълбано палисандрово дърво.

Подаръкът бе връчен при срещата на двамата премиери, преди да започне форумът на Китай с 16-те държави от Централна и Източна Европа в китайския град Суджоу. Ли Къциян изчака всички 16 министър-председатели пред входа на конгресния център.

“Благодарих на министър-председателя на Китай Ли Къциян, който ми подари портрет, изработен по специална технология с елементи на традиционната китайска култура за “късмет и щастие”. Чрез използваната техника за рисуване със спрей върху коприната се създава триизмерен образ, а сред вградените елементи са изделие от вид нефрит, символизиращо благопожелания и облаци, които вещаят добро”, написа по-късно Бойко Борисов във фейсбук. (24часа)

Лукарски покани

инвеститори в

“София тех парк”

Най-значимият резултат от партньорство между Китай и Централна и Източна Европа би било увеличаването на китайските инвестиции в България и на стокообмена ни. Това заяви министърът на икономиката Божидар Лукарски на икономическия форум в Суджоу, посветен на индустриалните паркове. Министърът представи икономическата зона в Божурище. “София тех парк” беше лансиран като първия научен и технологичен парк в България, а министърът покани китайски инвеститори в него.

Целта на евро-китайската икономическа зона “Тракия” при Пловдив до момента е привляка над 1 млрд. евро и над 110 чужди и местни фирми. Лукарски изрази надежда, че предстоящата концесия на летище Пловдив допълнително ще подпомогне логистиката и развитието на бизнеса в региона.

Той анонсира и логистичен хъб - Пловдив, който има за цел да съчетае увеличаващия се карго трафик от Китай към ЕС. (24часа)

До 15 дни китайци започват завод за фураж в Добрич

До 2 седмици започва строителството на завод за фураж в Добрич, който е изцяло частна китайска инвестиция. Това съобщи министърът на земеделието Десислава Танева след икономическия форум, който организира българското правителство в Шанхай.

Има засилен интерес на Китай към производството на фуражи в България, които след това да се изнасят за животновъдството в Китай, обясни Танева. Ако тези инвестиции се окажат успешни, китайските инвеститори планирали и отглеждането на животни у нас.

Китай проявява интерес и към пресните български плодове и заради това ще бъде отворена процедура между китайската агенция за безопасност и БАБХ за организиране на износа, обясни Танева. Подписването на тази процедура било заради българските череши, но министърката е скептична, че може да бъде завършена до черешобера през пролетта на 2016 г.

Скоро обаче ще започне износът на мляко и млечни продукти, оптимист е Танева. До този момент от България за Китай са подписани процедури за износ на царевица, лавандула и рибни продукти. При царевицата имаме увеличение на търговията 50 пъти заради китайски бизнесмени, които отглеждат растението в България. (24часа)

Реклама
Реклама
Реклама