Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/7028671 www.bgdnes.bg

Черна прокоба над шофьорите на автобуси убийци

Борислав РАДОСЛАВОВ

Черна прокоба тегне над шофьорите на автобуси ковчези. Някои от тях загинаха на пътя, други - в затвора. Трети са измъчвани до края на живота си от чувството за непростима вина.

Една от най-тежките съдби застига 64-годишният Илия Измирлиев. Шофьорът на катастрофиралия автобус в река Лим е намерен мъртъв след катастрофа на 13 декември 2017 г. на пътя Смолян - Пампорово. Докато шофира в мразовитата сутрин, на Измирлиев му прилошава, издъхва на място и се забива в крайпътната мантинела.

Реклама

Датата 4 април 2004 г. се превръща в трагедия за цяла България. Илия Измирлиев управлява автобус с ученици, прибиращи се от екскурзия. При завой на планински път губи контрол. Автобусът пада от 15 метра височина и потъва в река Лим. 12 деца намират смъртта си, спасени са 38 души. Наричат ги 12-те ангели.

Илиев е осъден на 4 години затвор при лек режим за причиняване на смъртта на 12 деца по непредпазливост. Излиза от затвора през 2010 г.

До последно обаче той е получавал и благодарствени писма от родителите на децата, които е успял да спаси в трагичната нощ.

Друга зловеща трагедия също доведе до смъртта на водача. На 28 май 2009 г. автобус "Чавдар" буквално се вряза в хората, празнуващи в местността Бакаджика край Ямбол. Равносметката е 18 загивали. При кръвната проба на шофьора Господин Господинов са отчетени 0,29 промила алкохол в кръвта. В същия ден той превозва възрастни от Дом за стари хора към храм за ежегодното честване на Спасовден.

На три инстанции водачът получава една и съща присъда - 10 години затвор. Умира зад решетките, докато излежава присъдата си.

Реклама

"Трудно излизам от този кошмар. Жертвите са много, изкупителни. За мен е голяма травма, за моето семейство. За мен живот няма. Аз тези хора не мога да ги върна, каквото и да желая", споделя приживе шофьорът на автобуса ковчег.

Същата присъда от 10 години пандиз получава и собственикът на автобуса. Слав Славов е открит в Северна България, след като цели 6 години е издирван.

Според експертизата спирачната ефективност на предните колела на автобуса е била 23, а на задните - нулева, при задължителни поне 48 процента. Ръчната спирачка не е работила и шест месеца преди инцидента не е поправяно нищо по спирачната система. Само на базата на тези данни автобусът не е трябвало да бъде пуснат в движение.

Все още жив, но зад решетките е друг водач на автобус убиец. 49-годишният Светослав Димитров е зад волана на рейса на фирма "Ентуртранс", който при жестока катастрофа на 15 юни 2011 г. убива 8 души на място, девети умира по-късно в болница, а 10 са ранени. Автобусът, пътуващ по линията София-Бургас, се преобръща в движение и се самозапалва.

Само преди месец и половина Димитров моли за условно предсрочно освобождаване от затвора заради примерно поведение. "Имам болно дете. Припада в ръцете на жена ми, тя също е болна и не може да се грижи сама за него. Моля ви да ме освободите предсрочно, за да се грижа за семейството си", казва в Окръжния съд в Бургас пандизчията.

Съдът отхвърля молбата на шофьора, но той има право да обжалва. Подобно право обаче нямат родителите и близките на убитите от автобуси ковчези.

Реклама
Реклама
Реклама