Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/7980514 www.bgdnes.bg

Кошмарите на властта в небето

Отвлечен самолет качва соцвеличията на съветски машини

Полет на Първанов потроши летище Варна, Костов лети с пробит корпус

Всеки е атеист до първата турболенция в самолета. Вицът е стар, но изключително актуален за властта, която за пореден път претърпя кошмарни мигове в небето заради неизправен правителствен самолет.

Само за година два пъти премиерът Бойко Борисов бе на косъм от въздушен инцидент заради правителствения "Фалкон". Почти 20-годишната машина ще се бракува и ще се замени с нов, малък самолет, за да спести инфарктните моменти на властта по време на пътувания извън страната. Още през април премиерът обяви, че на кацане в Брюксел "Фалкон"-ът спукал гума, а преди месец същият самолет кацна аварийно с ръчно приземяване, тъй като системите му отказали напълно. Премеждията на премиера не са нито първите, нито последните от властовото въздухоплаване. През 2015 г. същият този "Фалкон" вдигна на пожар всички институции, след като отново заклещи Борисов над летище Варна. Трите колесника на самолетчето така и не се затвориха след издигане и то кръжа часове над аерогарата, докато му свърши горивото. Случайно или не, кабинетът и властта няма как да предпочетат изправен самолет пред необезопасен. Причината е, че Борисов се принуди да използва злополучния "Фалкон" през 2016 г., тъй като другият самолет на властта "Еърбъс А319" спука стъкло при пробен полет. Само девет години "по-млад" от деветместния "Фалкон", засега големият самолет е имал един инцидент и това е този.

Реклама

Проблемите на управляващите с превоза по въздух не започват с "Фалкон"-а. Още по времето на социализма българските величия имат драми с полетите, но от по-различно естество. На 15 май 1948 г. главният инспектор-пилот Никола Александров на българския държавен авиационен оператор "Дирекция въздушни съобщения" бяга в Турция с предназначения за правителствен самолет "He111". След това бягство на 30 юни 1948 г. е проведен и "терористичният" акт от бившия летец от въздушните войски Страхил Михалакиев, който отклонява полет за Турция. Предприемат се мерки за безопасност, които не допускат обслужването на първите държавни ръководители от български летателни машини и екипажи. При необходимост Васил Коларов и Вълко Червенков известно време ползват само съветски граждански и военни самолети, изпратени специално за случая. С други думи едновремешната власт наистина е вярвала в народната любов и подкрепата към комунистическото светло бъдеще от страна на нацията... Толкова, че да не посмее да предостави живота си в ръцете на българските пилоти. И да е имало инциденти с полетите на висшия ешелон на БКП, то народът не е имало как да научи за тях. С охота обаче нацията слушаше преди години как хора от властта като Иван Костов, Георги Първанов и Надежда Михайлова са аварирали, а понякога са се разминавали като по чудо и от най-лошото.

Грешка на екипажа и техническа повреда за малко не костваха живота на президента Първанов, разказва преди време шефът на дирекция "Разследване на авиационни произшествия" Атанас Костов. Всички знаят за часовете през 2008 г., които държавният глава прекара в металната кутийка над океана в Мексико заради неизправен колесник. Тогавашната властова машина ТУ-154 лети от столицата за Мексико. След излитане от летище Лажес носовият колесник не се прибира, а самолетът трябва да кръжи часове наред, за да изразходи горивото. Повсеместната паника на борда се прехвърли и в България, въпреки че за щастие инцидентът се размина без сериозни последици. А Първанов се прибра с граждански полет. По-ранен инцидент отново с полет на държавния глава с "Фалкон"-а коства на летище Варна няколко лампи и колчета на пистата. На 25 юли 2005 г. при излитане от летището в морската столица самолетът застава вместо в средата на полосата, в десния й край. При ускоряването удря с дясното крило високо около 80 см колче за обозначаване на осветителната и системата с високоговорители за борба с птиците, а крилото е повредено. Въпреки това полетът с Първанов и съпругата му на борда продължава, тъй като никой от екипажа не разбрал, че има проблем при сблъсъка... Затова и след като се прибрали, пилотите били принудени да издържат нови изпити.

Преживявания с ТУ-154, който отдавна е бракуван, имаше и президентът Петър Стоянов. За щастие на твърда земя. По време на посещение в Атина гръцки влекач удря здраво приземилия се правителствен самолет и поврежда дясното му крило. ТУ-154 страда и по времето на премиера Иван Костов, след като в Брюксел местните служители на летището успели да пробият корпуса му с подвижната стълбичка за качване и слизане. Заради повреда в уреда за измерване на скоростта пък външният министър Надежда Михайлова през 1998 г. кацна принудително в Пловдив вместо в Брюксел. Заради годините си ТУ-154, или Куцото ТУ, както го кръстиха журналистите, бе пенсиониран, а купените два нови "Еърбъс"-а станаха повод премиерът Бойко Борисов и предшественикът му Сергей Станишев да си разменят месеци наред обвинения в излишни харчове. В крайна сметка Борисов продаде единия самолет и остави на разположение на властта други два, единият от които сега отива в историята.

Реклама
Реклама
Реклама
Реклама