Стоян Мавродиев и участието на ББР в механизъма за свързване на Европа
Механизмът за свързване на Европа (МСЕ) е ключова инициатива за финансиране и насърчаване на растежа, конкурентоспособността и заетостта в енергетиката, транспорта и дигиталните услуги в страните от ЕС. Подобряването на всички тези мрежи има за цел да отвори нови работни позиции, да повиши конкуренцията, както и да подобри логистичните и дистрибуционни процеси. Приоритет на инициативата са проектите, които залагат на възобновяема енергия и използването на екологичен транспорт. Стартът на Механизма за свързване на Европа е даден през 2013 г. от Европейския парламент и е само част от стратегията „Европа 2020“.
Какво очаква да постигне ЕС с Механизма за свързване на Европа?
Надеждите на този план са свързани с осигуряването на безвъзмездна помощ и привличане на допълнителен публичен и частен финансов ресурс , чрез които да се подкрепят проекти и да се създаде мрежа от транспортни връзки във всички региони на Съюза.
Механизмът за свързване на Европа обхваща секторите „Транспорт“, „Енергетика“ и „Телекомуникации“. Програмата обхваща не само пътища, жп линии, но и енергийни мрежи, интернет свързаност и други. Всичко това трябва да премахне част от транспортните затруднения в Европа и да сближи страните в ЕС. Очакванията са чрез реализирането на проекти по Механизма да се увеличат търговията и стокоообменът.
Отделно по Механизма за свързване на Европа могат да се финансират и проекти за екологичен транспорт. Последните години ЕС отделя огромни усилия за намаляване на вредните емисии и тази инициатива не е изключение.
Механизмът за свързване на Европа и финансирането на проекти в България
България, като страна членка на ЕС, също е бенефициент по програмата и предлага финансиране за подходящи проекти. До края на миналата година са били отпуснати 417 500 000 евро за модернизация на транспорта и за проучвания. Българската банка за развитие с изпълнителен директор Стоян Мавродиев ще кредитира фирми, които са одобрени по Механизма за свързване на Европа. Самата програма има две направления, по които компаниите могат да кандидатстват за финансиране на проекти, но са с общ бюджет. От една страна се подкрепят проекти, които целят да подобрят системите за управление на ЖП инфраструктурата, а от друга - транспортни дейности, включващи използването на алтернативни горива.
Проекти ще се приемат до март 2021 г., като подаването им за одобрение ще се извършва на периоди от три месеца. Минималният размер на безвъзмездната помощ по проект е 1 млн. евро, а минималното финансиране от страна на Българска банка за развитие е 5 млн. евро.
Безвъзмездните средства могат да бъдат до 100% от прогнозираните разходи, включително и разходите за оборудване. До момента от Механизма за свързване на Европа в България са се възползвали 20 фирми.
Освен Българската банка за развитие, по инициативата участват и националните банки за развитие на Унгария, Испания, Словения, Франция и Полша.