Метеори по Дунава, комети в Черно море
Плаването между Видин и Силистра може да се завърне
Корабът "Георги Димитров" е една от емблемите
Кораби може отново да плават по Дунав между Видин и Силистра.
Възстановяването на легендарната водна транспортна връзка по северната граница на България е скорошна идея на общината във Видин, но не е ясно кога ще се реализира. Възкръсването на пътуванията беше лансирано и преди 10-ина години от транспортното министерство, но така и не се реализира.
Подобни пътувания имаше през социализма и мнозина още си спомнят с носталгия за тях. От 60-те до 90-те години на миналия век бързите корабчета по Дунав бяха познати като "Метеор" и "Ракета", като вторите се придвижват значително по-бързо. Обслужват се от "Параходство българско речно плаване" (виж карето) и изпълняват редовни рейсове.
Най-натоварена тогава е линията Видин-Русе, като тръгва от запад на изток сутринта и пристигна вечерта. В обратна посока пътуването продължава по-дълго - от същата вечер до следобед на следващия ден. Причината е, че тогава плавателният съд се движи срещу течението и му трябва повече време. В ракетите се събират около 60 души, докато метеорите побират двойно повече пътници. Хората често използват водната транспортна връзка, защото е не само евтина, но и по-бърза от влака например.
Един от най-емблематичните кораби в онези години е пътническият "Георги Димитров". Построен е през 1940-1941 г. в корабостроителница в Будапеща. Дълъг е 78,5 м, широк 8,80 м, гази 160 см. Пристига в Русе на 19 май 1941 година. До 1945 г. носи името "Цар Борис III", а след това е прекръстен на комунистическия вожд. Корабът плава до 1979 г., когато е спрян от движение. Той е идентичен със съдовете "Царица Йоана" и "Княз Симеон", като се различават само по рамките на прозорците - син, зелен и оранжев. Трите кораба с право се считат за най-хубавите и най-модерните по Дунав. С тях и с второкласните кораби се поддържа разписанието на пътническото корабоплаване между Видин и Силистра.
Същите кораби като метеорите плават през социализма и в Черно море. Но носят името "Комета". Те са 12, като бързоходните кораби на подводните криле развиват скорост от около 60 км/ч. Плавателните съдове осъществяват връзка между Варна и Бургас и също са много предпочитан начин на придвижване. Пътуванията са само през топлите месеци, като на един кораб се събират около 100 души. Билетът от Варна до Бургас е около 6 лева, или почти двойно повече от талона за автобус.
Постепенно идва краят на този тип пътувания по границите на страната ни. Ракетите биват спрени, а след това същата съдба застига и метеорите. През 1989 г. Български морски флот спира кометите, като ги обявява за нерентабилни. Част от тях са продадени в чужбина, а други са нарязани за скрап. Преди няколко години "Комета" беше превърната в крайбрежно заведение в парка на варненския квартал "Аспарухово".
Началото е поставено с "Вит" и "Осъм"
"Параходство българско речно плаване" е създадено през март 1935.
Началото на българското дунавско държавно корабоплаване се поставя с откриването на редовна линия за превоз на пътници и товари между Русе и Видин с парните морски влекачи "Вит" и "Осъм", преустроени като товаро-пътнически.
Втората световна война заварва предприятието с едни от най-модерните на река Дунав 4 експресни товарни и хладилни кораби, 3 големи луксозни пътнически кораба, ферибот за превоз на железопътни вагони и пътници между България и Румъния, влекачи и шлепове.
След войната "Параходство българско речно плаване" пристъпва към ускорено строителство на серии плавателни съдове в корабостроителните заводи в Русе, Бургас и Варна, строи кораби в различни европейски държави.
В началото на 90-те години флотът наброява почти 300 плавателни съда - тласкачи, пътнически и експресни кораби, открити и закрити шлепове и баржи, нефтоналивни, специализирани, ро-ро секции и др.