ФИНАЛ! Спряха разследването за македонския автобус факла
- Българската прокуратура издирва всички близки на жертвите - ако искат да станат ищци
- 1 г. и 8 месеца затвор присъди Скопие за собственика на возилото, в което изгоряха 45 човека
Разследването у нас за катастрофата с македонския автобус факла, в която загинаха 45 човека на 23 ноември 2021 година на магистрала "Струма", е спряно. Това потвърдиха за "България Днес" от Окръжната прокуратура в Перник, под чието ръководство се води разследването за чудовищната катастрофа.
"Разследването е спряно. Има международно запитване към Република Северна Македония, с което се моли да бъдат издирени всичките наследници, на които се дължи предявяване на производството. Това е причината да бъде спряно разследването поне на този етап. Молбата за правна помощ в случая е да бъдат издирени наследниците на загиналите мюсюлмани, които изгоряха в трагичния инцидент, а те са много. Трябва да бъдат открити, преди да започне делото. Когато те се установят и им се представят материалите по делото, тези, които желаят, могат да се присъединят като граждански ищци. Тогава чак ще приключи разследването и казусът ще влезе в съда." Това каза за "България Днес" прокурор Албена Стоилова от Окръжната прокуратура в Перник, която е запозната със случая и следи развитието му.
Междувременно, докато нашата прокуратура продължава да разследва, съдът в Скопие отдавна осъди собственика на автобуса факла. 1 година и 8 месеца затвор получи Беким Хаджиу, притежател на фирмата собственик на македонския автобус. Хаджиу ще трябва също да плати глоба от 13 хиляди евро. Освен това фирмата няма право да превозва пътници през следващите четири години.
Беким Хаджиу е осъден по обвинение, че той и фирмата му няколко пъти са фалшифицирали документи, за да може автобусът да премине границата на Република Северна Македония с България. От властите в Скопие изобщо не било издавано разрешение за международен пътнически превоз. Автобусът дори преминал държавната граница 113 пъти без валидно разрешително за превоз на пътници.
"Това престъпление не е свързано с катастрофата, която се случи в България. Това е криминално престъпление в дейността на юридическото лице "Беса Транс". Ако се направи съпоставка с други подобни дела, смятам, че в тази ситуация присъдата е твърде висока", коментира в съдебната зала защитникът Асмир Алиспахич, тъй като присъдата на Беким Хаджиу е за документно престъпление, а не за самата катастрофа.
В Република Северна Македония делото се води само за дейността на фирмата, а за причините за инцидента българските власти нищят случая. Към момента прокуратурата смята, че става дума за грешка на шофьора. Процесът срещу Беким Хаджиу продължава на втора инстанция, а разследването у нас не е ясно кога ще финишира. Според източници на "България Днес" могат да минат още една-две години.
По данни от последната експертиза по разследването, направена през август 2022 година по искане на близките на загиналите, служители на Агенция "Пътна инфраструктура" у нас също носят вина за случилото се. Според заключенията на експертизата на места липсват релефна, шумна и светлинна маркировка, а там, където ги има т. нар. котешки очи, са с 6 пъти по-ниска светлоотразяемост. Инспекцията, на която се базират и експертизите, започва цели 3 км преди мястото на трагедията. Вещите лица изследват взетите от асфалта проби - оказва се, че е пестено от материал. Бе проверено и състоянието на мантинелата, която се оказа, че не е монтирана правилно, което я прави опасна и нестабилна при удар. Именно затова при сблъсъка мантинелата се огъва около автобуса, вместо да го предпази от удар. Друго, което е под прицела на разследващите, е маркировката по пътната настилка и дали е видима вечер, както и състоянието на пътните знаци и тяхната видимост за шофьорите. Оказва се, че няма добра видимост, нито добра маркировка. Това също е вина на АПИ и съответно поражда два иска за обезщетение от близките на загиналите (виж карето).
До момента като основен виновник за катастрофата се сочеше шофьорът, не е изключено това да остане основната версия. Малко вероятно е, но е възможно и институциите, отговорни за пътищата у нас, да понесат своята отговорност. Тези недопустими пропуски, грешки, дори безотговорност като пестене на материали при изграждане на пътната инфраструктура у нас също не са без значение за ужасяващата катастрофа. Ще понесе ли някой у нас отговорност за трагичния инцидент, предстои да разберем.
Припомняме, че на 23 ноември 2021 година малко след 21 часа автобусът влиза през ГКПП Капитан Андреево. Около 3.00 ч. става трагичният инцидент на магистралата "Струма" в посока София - Благоевград. В автобуса пътуват 52-ма души. Сред загиналите има 12 непълнолетни, включително и две близначета. След инцидента настъпва паника, пътниците започват да скачат от прозорците на автобуса, оттам са и травмите на оцелелите. При катастрофата загива и шофьорът. 7 души оцеляват и са настанени в "Пирогов".
Всичките са с изгаряния на лицето и на горните дихателни пътища. Някои имаха и разкъсно-контузни рани. Очаква се делото да бъде внесено в съда, но не е ясно кога.
Каре: 2 милиона обезщетение искат близките
2 милиона лева обезщетение искат почернените близки на загиналите македонци при катастрофата с автобуса факла на магистрала "Струма", която разтресе България на 23 ноември миналата година.
Близките на загиналите подават исковете си към Агенция "Пътна инфраструктура", след като разследването показва пропуски и лошо качество в настилката на магистрала "Струма". Това е вторият иск към АПИ. Първият е за 750 000 евро, но е насочен освен към АПИ и към Българската асоциация на автомобилните застрахователи, защото в началото се смяташе, че само шофьорът има вина за катастрофата, а това не е цялата истина. Към момента няма официално повдигнато обвинение срещу АПИ. Когато делото влезе в съда и има достатъчно доказателства, които да сочат, че АПИ има вина, то тогава ще бъдат предявени обвинения към агенцията.