Картина на Пикасо намерена в мазе
Шокиращото откритие на продавач на дребно разтърси арт експертите. Мъжът намери сред вещите които купува и препродава истинска картина на Пикасо.
Луиджи Ло Росо години наред изкарва прехраната си като купува, продава, събира и съхранява „боклуци" – стари вещи от различни места. Затова семейството му първоначално не вярва, че картина, която съпругата му описва като „ужасна", се оказа автентичен портрет на Пабло Пикасо.
Росо открива картината през 1962 г., в мазето на дом в Капри и я купува от собственика за ниска цена. Той решава да не продава творбата и я закачва в евтина рамка във всекидневната си, където и остава за следващите няколко десетилетия.
Портретът, който сега се смята му за образ на Дора Маар, френска фотографка и художничка, която е била любовница и муза на Пикасо, включва отличителния подпис на известния художник в горния ляв ъгъл. Но Ло Росо не е знаел кой е Пикасо. Години по-късно, когато синът му Андреа сверява творбата със снимка от енциклопедия по история на изкуството, се будят подозрения.
Семейството търси съвет от екип от експерти, включително известен детектив по изкуството Маурицио Серачини. След години на сложни проучвания Чинция Алтиери, графолог и член на научния комитет на Фондация Аркадия, който се занимава с оценките, реставрациите и атрибуциите на произведения на изкуството, потвърди, че подписът върху картината, днес оценена на 6 милиона евро, е на Пикасо.
"След като всички останали прегледи на картината бяха направени, ми беше дадена работа да изучавам подписа", каза Алтиери. "Работих върху него в продължение на месеци, сравнявайки го с някои от оригиналните му творби. Няма съмнение, че подписът е негов. Нямаше доказателства, които да предполагат, че е реплика."
Ло Росо умира, но синът му Андреа, сега на 60 години, продължава да търки кой е нарисувал картината.
"Баща ми беше от Капри и събираше боклуци, за да ги продава на безценица", каза той. "Той е намерил картината още преди да се родя и нямаше представа кой е Пикасо. Татко не беше много образован човек. Докато четях за творбите на Пикасо в енциклопедията, погледнах нагоре към картината и я сравних с неговия подпис. Все казвах на баща ми, че това е неговия подпис, но той не разбираше.."
Андреа Ло Росо каза, че е имало моменти, в които семейството е обмисляло да се отърве от картината. "Майка ми не искаше да я запази – тя продължаваше да казва, че е ужасна."