Скандалите в българския театър - власт, пари и ДС
Александър Морфов най-често се забърква с драми, скарва се с директора и в началото на прехода
Протести, уволнения, оставки, тайни записи, надраскани врати и обиди. Вместо да се занимава с изкуство, през последните месеци Народният театър ни залива с вълни от скандали. Публиката вече не знае къде точно да гледа - на сцената или това, което става извън нея. Истината е, че течащата в момента драма в Народния съвсем не е първата в родните театри.
В началото на 90-те години отново в "Иван Вазов" се заформи скандал, в основата на който, случайно или не, пак стоеше Александър Морфов. Режисьорът се скара с тогавашния директор на Народния Васил Стефанов, който вече не е между живите.
Години по-късно Стефанов описа драмите на театрално средище №1 на България в своя дневник, издаден няколко години по-късно в отделна книга. Преди да се захапят с Морфов, управлението на Васил Стефанов бе белязано от друг скандал. Директорът уволни цяла плеяда театрални колоси от времето на соца, като се почне от Славка Славова и любимеца на Тодор Живков Стефан Гецов и се стигне до Виолета Гиндева.
Някои се примириха със съдбата си, но Виолета Гиндева организира кампания срещу Стефанов във всички големи бг медии. В хода й той бе наречен "диктатор", висша партийна номенклатура и дори агент на ДС. Което явно засегна особено силно Стефанов, защото той си го върна на Крикор Азарян, когото нарече в своята книга "човека на службите в театъра". Според запознати с театралните потайности по този начин директорът на националната трупа е искал да натрие носа на учениците на Азарян, един от които е и Сашо Морфов.
Разбира се, проверката не доказа принадлежността на вече покойния Крикор Азарян към ДС, но лошият дъх остана да витае в родното културно пространство и до днес.
Последва скандал и с Морфов, когото Стефанов напада основно за това, че спектаклите му са "кукленизация", че получава прекалено високи за съсловието хонорари и характерът му е чепат.
Че режисьорът наистина е чепат характер ни доказва не само сегашният скандал, но и фактът, че освен с Валентин Стефанов няколко години по-късно той скочи и на министъра на културата Абрашев, на когото бе приписана "управленческа сенилност".
Ако се върнем още по-назад, ще открием, че и по времето на соца е имало театрални скандали, най-често за неспазване на партийната линия. Заради подобен полет на фантазията от бургаския театър в средата на 60-те години е уволнена "великолепната четворка" режисьори, превърнала го в символ на размразяването в изкуството след смъртта на Сталин. Бинка Желязкова, Леон Даниел, Вили Цанков и Методи Андонов са освободени, а постановка на Вили Цанков, в която зрителите се дуелират с рапири във фоайето, предизвиква истинска ярост сред червените велможи в София.
В столицата Методи Андонов - човекът, режисирал в началото на 70-те емблематичния филм "Козият рог", почти веднага след отстраняването си от бургаската трупа попада в епицентъра на много сериозен политически скандал. Трусът е предизвикан от пиесата на Георги Марков "Аз бях той". Тя има само едно представление в Сатирата, но реакцията на публиката е зашеметяваща. Перипетиите около поставянето й поболяват съпруга на Стоянка Мутафова Нейчо Попов. Той получава инфаркт, а ръководителят на "трупата на смешниците" Желчо Мандаджиев опира административния пешкир и напуска поста. На художествения съвет, на който посичат пиесата, Нейчо Попов се оправдава, че не е подписвал разрешение за поставянето му, Методи Андонов се застрахова, че само е замествал болния Попов като режисьор. Дни след сборището, което тогавашните първи актьори на Сатирата описват като "кошмарно", Георги Марков напуска завинаги България. Натискът отгоре подкопава здравето и на Методи Андонов, който няколко години по-късно издъхва само на 43.
Картината на театралните скандали у нас няма да е пълна без участието на именития поет и драматург Стефан Цанев. Преди няколко години Стефан Цанев и съпругата му - популярната актриса Доротея Тончева, бяха изгонени от театър "София". Тогава Тончева е директор на трупата, а съпругът й - главен драматург.
В медиите се прокраднаха нападки срещу двамата в лошо управление на театъра и семейственост. Доротея Тончева бе толкова обидена от станалото, че обяви, че напуска страната и отива в Америка да гледа внуците си. След като страстите утихнаха, тя все пак се прибра в родината и със Стефан Цанев се заселиха трайно във вилата си край Балчик.
Един от най-пресните сценични скандали у нас лумна между настоящия шеф на Сатирата Калин Сърменов и Нона Йотова. Сърменов свали спектаклите с участието на пеещата актриса, която веднага алармира публиката в социалката си.
Изпълнителката на "Синьо безвремеие" написа, че представлението "Джина и Фидел", в което си партнира с Кирил Ефремов, вече не се играе. "Защо бе, Сърменов, защо махаш от афиша на театъра това представление", пита Йотова.
Половинката на бившия МВР шеф Богомил Бонев се оплака още, че това не е единствената постановка с нейно участие, която е свалена от афиша на Сатиричния театър. Бившата БСП депутатка твърди, че пиесата Bella Danna, режисирана по времето на предишния директор проф. Здравко Митков, също съвсем скоро няма да може да се гледа.
Калин Сърменов се изсмя на подмятанията за "политическа репресия" към Нона Йотова и ги окачестви като "абсурдни".