Любо Киров надмина по печалби Лили Иванова!
Най-скъпите билети в пълни зали
Естрадната звезда поведе битката срещу "сивия сектор" в шоубизнеса
Любо Киров се оказа БГ певецът с най-скъпи билети за концерти за 2023 г.! Въпреки това той неизменно пълни догоре големи зали из цялата страна. Информацията за тези, от една страна, творчески успехи на Киров, а от друга - за сериозния му финансов възход, изтече наскоро от самия изпълнител. За разлика от много свои колеги, склонни към хвалби без конкретика, топ певецът използва езика на цифрите. 51-годишният изпълнител очертава с числа една доста печеливша за себе си картина. Тя включва 10 големи концерта с над 25 000 зрители, продадени 25 777 билета и обща печалба от над 1,5 млн. лева. При това Киров изтъква, че е платил до стотинка данъците върху дела си от голямата сума.
Още през 2021 г. маркетингови проучвания (а без тях - закъде?), сочат, че дори за рекордните за роден изпълнител 150 лева за билет са готови да се бръкнат десетки хиляди българи. По това време, поясняват експерти, стандартните цени за поп певците се движат в диапазона 20-50 лв. Единственото изключение е Лили Иванова с максималната цена от 80 лева за билети за изявите си. Но Любо Киров много скоро я настига и вече се позиционира като двойно "по-вървежен" в парично изражение. Той е и първият в съсловието, който разбива дългогодишния ценови монопол на естрадната прима.
Наивно е да се смята, че родните изпълнители наблюдават безучастно ходовете на Киров. Самият той твърди, че са възприели две противоположни стратегии: "или увеличават цените на собствените си билети според вдигнатата от него летва, или ги намаляват двойно", за да привличат по-голяма аудитория. По думите на изпълнителя на "Целуни ме" и двете се оказват неуспешни, така че лидерското място е негово. "Важно е кой ще стисне зъби в началото, кой ще удържи на дъмпинга", оголва яката си бизнес "захапка" звездният певец.
Обикновено, когато се говори за "лидерско място", се използва уговорката "засега". Но Любо Киров е успял да стане изразител на стратегии, които да обслужват не само неговите интереси. За какво е избран и се е съгласил да бъде "трубадур" топизпълнителят? Да анализираме това едно по едно. На първо място - за осветяване на реалните приходи от продажбите на билети. По този начин той насочва прожекторите на данъчните към най-оборотните си колеги, а кои от тях ще станат реални жертви на данъчни проверки, предстои скоро да видим. Същевременно Киров реже и клона на онези от тях, които са на свободна практика и не са "могли да усвоят" по думите му "милионните субсидии, отпуснати от Министерството на културата" по време на COVID пандемията. "Това е така, защото голяма част от музикантите никога не са плащали никакви данъци. Ако държавата им беше дала помощи в онзи момент, а те никога не са взаимодействали с нея, щеше да се окаже, че държавата спонсорира сивия сектор", смята не без лукавство поп звездата. Разбира се, Киров не обелва и дума за частните фирми на входа и изхода на държавните и общинските културни средища, които източват определена част от държавните субсидии за култура. В момента тези субсидии са драстично свити и това предизвиква "свещения гняв" и на самите "свободни артисти", и на съдържателите на входно-изходните фирми.
Хитовият певец с гордост разкрива, че е пионер в използването на социалните медии и различните платформи в интернет за реклама и продажба на билети. Заради това не е изключено Любо Киров да е говорител и на кръговете, които ще пренасочат средства именно към тях. Откъде ще дойдат те? Отговорът е пределно прост: от данъците на певците, които са на гребена на вълната по брой участия и цени, но някак "са забравили" да се издължат на бюджета. Затова с пълно право това може да се нарече не дигитализация, а монетизация, тъй като българското общество няма възможност да проследи как точно ще се субсидира развитието на социалните мрежи и платформи в сегмента, наричан най-общо "култура".
Самият певец междувременно декларира, че е успял да прехвърли 90 на сто от бизнеса си в дигиталното пространство за промотирането на турне 2023. Почти 2 процента от оборота са инвестирани в реклама в социалните мрежи. По този начин Любо Киров и сие спестяват значителни средства за постери, билбордове и, внимание!, платени радио- и телевизионни реклами.
"Аз не завися вече от телевизиите и радиостанциите. Това ми дава изключителна свобода. Мога да правя важни стъпки напред, като слушам само какво иска моята публика", разкрива хитовият изпълнител.
Може да се възрази, че голямата си популярност Киров дължи именно на тях, но дали има смисъл, ако тук и сега важи правилото, че в бизнеса няма сантименти. Нещо повече. В една публикация в последния брой на сериозно бизнес издание се цитира "разпаленото и ядосано говорене" на Киров. За да е ясно срещу кого насочват своите удари и той, и другарите му по финансови интереси, ще цитираме дословно всички. "Раздаване на покани, платени радиоротации, статуси на изпълнители, крепящи се на пиар съобщения и агресивни рекламни кампании, музикантите, които не могат да напълнят дори заведение и обикалят по телевизионните студия." Но известният музикант не може да не си дава сметка, че така върви по тънък лед, защото обявява война и на "традиционните медии", с чиято подкрепа се превърна в това, което е. Той вероятно вярва, че тънкият лед няма да се пропука, но дали?!