Александър Балкански: Петко и Камен бяха най-лошата двойка
КОЙ Е ТОЙ
Александър Балкански, заедно със синовете си Александър и Николай, е основател на цирк "Балкански". Той е и член на журито на телевизионното шоу "И аз го мога" по Нова тв в компанията на Елена Петрова и Ники Кънчев. В следващите редове той разказва за приликата и разликата между истинския цирк и изкуството на сцената, коя звезда как се представя във формата, ще успее ли да вземе трите лъвчета от зоопарка в Разград и какви нови атракциони и шоу програми да очакваме от новия сезон на цирк "Балкански".
Борислав РАДОСЛАВОВ
- Г-н Балкански, какво е усещането да журирате в шоуто за звезди, изявяващи се в друго амплоа? Нещо ново и за вас, и за тях.
- Три пъти съм бил член на жури на международни циркови фестивали в Париж, Рим и Москва. Трябва да ви кажа, че нещата са абсолютно различни. Докато на един истински цирков фестивал оценяваш едно много сериозно изкуство на сериозна висота, тук трябва да оцениш хора, които не са имали никога нищо общо с естрадното, вариететното или цирковото изкуство. Те участват с огромното желание и амбиция да бъдат на едно що-годе нормално ниво в това изкуство, което е голямо предизвикателство.
- Справят ли се?
- Като ги разделя на мъже и жени, трябва да ви кажа, че жените се справят по-добре от мъжете.
- На какво го отдавате?
- Жените имат повече желание и хъс да се покажат на много по-високо ниво. Мъжете, които участваха, бяха по-плахи и неуверени. Това си пролича още след 1995-1996 г., когато българската жена много бързо се адаптира към европейското и стана много можеща във всяко едно отношение, докато българските мъже малко изостанахме.
- Петко Димитров отнесе доста критики за представянето си с перкусиите с Камен Воденичаров. Той ли се справи най-зле от всички?
- Мисля, че той не можа да се ориентира в обстановката. Петко има много хубава фигура и трябваше да използва това свое качество. Аз му казах - сега ще има един руски номер - рейнски колела, ето това е за теб. А той поклати глава и каза - а, не, не. Той самият не е уверен и ориентиран къде може да участва със своите качества и къде не. Като че ли предпочита да скрие качествата си. Струва ми се антимузикален и антиритмичен. И затова не впечатли. Имаше един състав от 4-5 момичета, облечени и танцуващи като бразилки, и една девойка пееше. Те се появиха по средата на изпълнението на Камен и Петко. Тази тяхна изява беше по-силна от това, което Петко направи. Просто балетът покри фиаското му. Но това е и режисьорско хрумване. Когато вижда, че изпълнителят е слаб, той търси да обогати по някакъв начин самото изпълнение и да позакрие дефектите. Тази двойка бе най-слабата. Другите се представиха много по-добре.
- Трудно ли е да казваш истината в очите?
- На мен не ми е трудно, защото аз ги гледам през друга призма - професионалната. При нас трябва истината да се каже директно в лицето. Не мога да хваля някой, а в същия момент той да не може да покаже нищо. Журито нямаме право да гледаме репетиции и не може да разговаряме със самите участници в спектакъла. И след него нямаме право да им казваме кои са им грешките. Само когато ни дадат думата, да се изкажем директно. И мисля, че това е добре, защото трябва да бъдем изненадани. Защото именно тази изненада ни дава възможност да даваме по-точни оценки.
- Разбирате ли се с Ники Кънчев и Елена Петрова?
- Много добре се разбираме и много добре внимаваме кой какво говори. На мен ми е любопитно и слушам с внимание Ники и Елена как се изказват. Той е много добър водещ и казва важни неща. Тя пък е много добра и отработена актриса с голям професионализъм. Има една съществена разлика обаче между тях и нашето изкуство. В цирковото изкуство важно правило е - един говори, всички мълчат и тренират. Ние не сме научени да говорим. Те са научени да говорят. Като че ли дар-словото при тях е по-щедро. Иначе само с погледи се разбираме, че сме единодушни.
Уважавам това предаване на Магърдич Халваджиян, защото дава възможност на хората да разберат колко е трудно цирковото изкуство. И няма как това да не даде отражение и хората да си кажат: "Дай да отидем да видим и истинския цирк с новата програма - "Балкански".
- Какво се случи с желанието ви да купите трите лъвчета в Разград?
- Нищо! Исках да отредя една много по-хубава и щастлива съдба на тези лъвчета от Разград. Гостуващият при мен дресьор на лъвове от Италия Масимо Пиаца беше съгласен да даде много добра цена. Лъвчета се раждат в цяла Европа и цената им е от 50 до 100 евро. Той даваше 1000 евро и за трите. Не знам защо общинският съвет в Разград реши да проведе търг за тия три лъвчета, но бюрокращината продължи толкова дълго време, че нашият игрален сезон свърши, нашият дресьор си замина за Италия, а те все още не бяха в състояние да проведат търга. Аз се обадих и на кмета, и на ветеринарния лекар в общината, който отговаря за зоопарка. Казах им: Вижте какво, тези лъвчета след 3 месеца няма да ядат по 500 г месо на ден, а по 5 кг. Какво ще правите тогава? Дайте да уредим, човекът ви плаща хубавите пари и ги кара за Италия. Минаха се близо 6 месеца, тези животинки са пораснали страхотно и вече не стават за дресура. Така си останаха в зоопарка под съмнението и заплахата дали той изобщо ще продължи да съществува, защото не е лицензиран. А и "Лудогорец" разширява своя спортен комплекс и е стигнал до границите на зоопарка. И въобще една напълно нещастна съдба им отреждат господата от местния парламент. Както решават и всички останали въпроси. То затова България е на това дередже.
- Търг имаше ли в крайна сметка?
- Търгът е проведен, но в онзи момент някой е написал писмо до Министерство на регионалното развитие и благоустройството. И оттам отговориха, че навсякъде могат да отидат лъвчетата, но не и в цирка.
- И дивите животни няма да може да използвате заради законовата забрана...
- От всички диви бозайници за цирка се забраниха лъвове, тигри и слонове. Освен тях има толкова много други животни, които могат да се показват, така че това няма да ни попречи. Друг е въпросът, че този закон е една глупава история, написана по време на тройната коалиция. Това не е закон, това е буламач. Един инвалиден закон. Не може да пише, че „се забранява използването на диви бозайници в цирка", а никой да не може да определи и да каже какво е див бозайник. Защото в някои циркове има 15-16-о поколение животни. Те нямат нищо общо с дивите бозайници в природата, които убиват, за да се хранят и съществуват.
След това казват, че не се отнася за делфинариума във Варна и делфините. Чакайте бе, хора! Какъв е този закон с двоен стандарт? За едни може, а за други не може.
- Кога започва новият сезон и какви нови забавления очакват посетителите?
- Искам да кажа и да се знае, че цирк "Балкански" всяка година си сменя програмата. Тази година тя се нарича "летящите ангели", защото повечето номера ще бъдат въздушни под купола на цирка. Въздушни гимнастици ще има от Русия и Германия, балет от Канада, жонгльор от Украйна. За първи път у нас ще има изпълнение на тройно салто от един трапец на друг. По отношение на животните - най-крупната дресура на 50 кучета от различна порода, както и най-голямата дресура на папагали в Европа - ще има 14 папагала на манежа. Циркът традиционно ще бъде в Зона Б-5, а премиерата ще е на 9 април. Закъсняваме заради лошото време, площадката цялата е във вода. Дано не ни навали отново сняг.
- Ще има ли промяна в цените на билетите?
- Не. От 5 години не променяме цената. Когато минималната работна заплата у нас стане от 340 на 900 лв., тогава ще се промени цената. Циркът е изкуство, което се консумира от средната класа, която, за съжаление, стана бедна класа.