Реклама
https://www.bgdnes.bg/shou/article/4983028 www.bgdnes.bg

Училище за магьосници има в САЩ

Училището изминава дълъг път, докато стане част от ежедневието ни.

Преди то е било място за научаване на основни понятия, но днес се е развило до такава степен, че всеки може да намери своето място. От школо за гайдари до училище за магьосници - това са все места, в които на детето може да му е интересно и да бъде сред свои хора.
Идеята за събирането на ученици на едно място, за да получават знания, се ражда още в древността. Официални школа са съществували в древните Гърция, Рим, Индия, Китай, Месопотамия, Египет, Сирия, Палестина, Асирия, Персия.
Децата на робовладелската аристокрация, на социално привилегированите получават монопол над умственото възпитание и образование. Те се подготвят за духовна дейност, за умствен труд, за управление на държавата.
В Персия около 1300 г. пр.н.е. реформаторът Зороастър създава религиозните представи на персите и ги фиксира в 21 книги, наречени "Зенд авеста" - реформа и закон. Връзката на възпитанието и образованието с религията е безспорна. След 6 г. децата влизат в държавни училища. Възпитават се качества на правдивост, самообладание, формират се умения за четене, писане, математика. Овладяват се стрелба с лък, езда, бой с мечове, хвърляне на копие.
В древен Египет първите училища са жречески - учителите са жреци. Тези училища са общообразователни. Учат се децата на фараона, на съдии, изобщо привилегировани слоеве. Изучава се четене, писане и всички науки от това време - астрономия, геометрия, математика, архитектура, медицина, философия, изкуство.
Византийската империя пък е изградила образователна система през 425 година след Христа. Идеята била, че образованите граждани са основа на обществото и трябва да се положи основата на създаването им.
Ислямът е друга култура, която също разработва образователна система в днешния смисъл на думата. Първоначално за това се използват джамиите, където се систематизират знанията и след това се разпространяват сред хората. От девети век обаче на тях се оставя само религиозната функция и знанието се отделя. Тогава се открива и първото медресе - място, където се учи. Според някои изследователи създадените през 1066 г. след Христа системи от висши училища - Медресе Низамие от Низам ал-Мулк, служат като основа за създаването на някои от първите университети в Европа.
Според някои изследователи религиозното училище възниква първоначално в Иран около знатни семейства от религиозния елит, а впоследствие започва да се свързва и с централната власт в халифата и става достъпно за повече хора. Най-известното училище е това в Багдад, основано през 1065, където самият Низам ал-Мулк назначава за преподавател един от най-значимите ислямски философи и теолози - Абу Хамид Газали.
В Османската империя градовете Бурса и Одрин стават средище на интелигенцията, тъй като там се помещават най-престижните центрове за обучение. Всъщност тогава за първи път учението става достъпно за всички прослойки, тъй като се развива образователна система, при която в голям комплекс наред с училището има и джамия, болница, и обществена кухня. Историк от 19-и век обяснява, че тази система била забележителна и наистина прилича на съвременната.


В Европа през средните векове главната задача на училищата пък била да научи хората да говорят латински. След това учебната програма се обогатила с включване на познания и грамотност по отношение на езика на съответната нация, както и с технически, научни, художествени и практически дисциплини.
Училището става задължително в някои части на Европа чак през 18-и век. В Дания и Норвегия това се въвежда малко по-рано - през 1739-41 г., като идеята е да се повиши грамотността на обикновените хора.
Сега обаче може да се намери школо за всичко. В класацията за най-изчанчените учебни заведения се включва това за гайдари в Пенсилвания, което отваря врати през 1990 г. В Мичиган пък може да се научите как да садите райграс, като школата е част от Мичиганския университет. В нея учат на всичко, свързано с отглеждането на тревни настилки: настилки за голф игрища, за паркове, за стадиони и други. Друга новост в учението е и училището за рязане на месо в Оклахома.
Отново в САЩ, но този път в Калифорния е и училището за магьосници, което е официално регистрирано и има на разположение 4 старинни замъка, 16 предмета, свързани с магия и вълшебства.
Сред интересните училища по света е и плаващото в Камбоджа. Там върху водите на езерото Тонлесап се намира плаващ град, който има и свое училище. Интересна е издръжката на учениците. За да помогнат, туристите, които посещават града, изкупуват всичко от магазините и заливат децата с храна и подаръци.
Нестандартно може да се нарече и училището без дисциплина в Уисконсин. В него няма оценки, както и домашни. Учениците сами решават кои занятия искат да посещават, като класовете се формират не по възраст, а според интереса на детето. Освен математика и правопис, има и странни предмети като лепене с пластилин, кулинария, също и основи на философията. Няма черна дъска и изпити.

Реклама
Реклама
Реклама
Реклама
Реклама