"Тесла" потъва при космическите кораби

*След провалите с ракетите Мъск загробва и автомобилната си компания
*Президентът Тръмп ще го спасява, купува си е-автомобил - подзаглавие
Компанията си за електромобили "Тесла" фалира Илън Мъск след шумните си провали с изстрелването на космическите кораби.
"СпейсЕкс" - фирмата на южноафриканския бизнесмен, която се занимава с покоряването на Космоса, продължава да съществува, но само благодарение на държавните помощи. Заради пробивността си и най-вече заради близостта си с Доналд Тръмп Мъск успява да избута своя частен бизнес до нивото на НАСА, че даже да изземе функциите й. Според изследователи в САЩ НАСА е принудена почти насилствено да работи със "СпейсЕкс" и да й предоставя поръчки. В същото време фирмата на Мъск е морално фалирала.
Най-зрелищни са провалите с "Фалкон 9". Това не е правителствен самолет, ами ракета носител, разработена от "СпейсЕкс". "Фалкон" са цяла серия от совалки, повечето от които не стигат до експлоатация заради негодност. Сагата започва в края на нулевите години на нашето столетие, когато прохождащият на космическата сцена Мъск рекламира повсеместно предстоящото изстрелване на "Фалкон" - първата частна ракета. След многократни отлагания по технически причини театрото е насрочено за 16 май 2010 г. То пак не се провежда заради съмнения в изправността и метеорологичните условия. На 4 юни същата година "Фалкон 9" най-сетне отива в орбита, а през май 2012 извършва полет за зареждане на Международната космическа станция с продукти от първа необходимост. Този успех, макар и отложен, издига Илън Мъск до нивото да се конкурира и същевременно да сътрудничи с НАСА. Интересното е, че преди това "СпейсЕкс" губи престиж заради нелетящите си ракети, но "Фалкон 9" я възражда. Произведени са и версии "Фалкон 1" и "Фалкон 5". Те така и не стигат до употреба, инвестициите в тях са частично загробени.
Все пак "СпейсЕкс" постига успех и си поставя още по-амбициозна задача - да изработи и пусне най-тежкия космически кораб. Проектът е наречен "Фалкон Хеви". Името говори достатъчно за себе си - "хеви" означава "тежък". И при нея отлаганията са колкото щеш - от 2013 за 2016, после за 2017 и накрая за 2018 г. През лятото на 2018 "Фалкон Хеви" най-накрая полита.
В същото време се появяват конкуренти на Мъск и Тръмп в частния космобизнес. В интерес на истината следва да се каже, че те се справят по-неуспешно от Илън Мъск. Компанията "Боинг" успя да засенчи "СпейсЕкс" в неуспехите, защото прати астронавти на Международната станция, които сега не могат да се приберат. Те трябваше да бъдат докарани на Земята от апарата "Старлайнър", но той е негоден за тази мисия. Сега космонавтите обикалят около Земята и чакат на МКС, като според някои данни страдат от туберкулоза.
Джеф Безос също се пробва да развива космически туризъм и произвежда ракетите "Блу Ориджин" и "Ню Шепърд". Те успяват да "докоснат ръба на Космоса".
Проникването в Космоса е най-трудното препятствие. И Безос, и Мъск, и държавните космически агенции правят една и съща грешка - произвеждат твърде големи и тежкарски ракети. А крив Космос би следвало да се покорява с по-меки ракети носители.
Колкото и да се провалят другите компании, имат едно предимство пред Илън Мъск и "СпейсЕкс". Те не са политически оцветени или поне не толкова явно. С противоречивите си ходове Илън сам срива имиджа и акциите на компаниите си със своето поведение. Аналогичен е случаят с автомобилната му компания "Тесла Моторс". Стигна се дотам президентът Тръмп да обяви, че ще си купи електрическа кола "Тесла", за да подкрепи собственика на компанията Илън Мъск.
След като забърка дипломатически скандали с Англия и Германия, сега Мъск е напът да се сдърпа с Полша. Имиджът му на неконтролируем рефлектира в отчетлив срив на акциите на "Тесла". Отделно новото Министерство на ефективността (ДОДЖ) уволнява наред и гафовете му още повече сриват доверието в Мъск. И не само освен "Тесла" и собственика й, а всички американски корпорации изпитват затруднения.
Големият човек от ЮАР
Тези дни Илън Мъск отново се изявява на полето на "дипломацията" - води "диалог на най-високо ниво" с външния министър на Полша Радослав Шикорски. Причината е спътниковата система "Старлинк", собственост на Мъск, която осигурява данни за украинската армия.
Мъск постоянно заплашва да дръпне шалтера, ако вече не го е направил. Проблемът е, че услугата е платена и за нея плаща Варшава. Радослав Шикорски напомня именно това и добавя: "Ако я спрат, ще намерим алтернативи и ще даваме парите си на друг". Тези думи са като шамар за Мъск, който отговаря нервно в социалната мрежа "Екс", по съвпадение негова собственост:
"Млъкни, дребно човече! Полша плаща само малка част!". Изказът е образец как не трябва да се води нито дипломатически, нито бизнес разговор. Мъск показва, че не е надскочил манталитета на дребен до среден производител от ЮАР, откъдето произхожда. Очаква се подобаващ отговор в "Екс" от Шикорски.